Red Cliff – Chi bi (2009)

Regie: John Woo | 158 minuten | actie, drama, oorlog, geschiedenis | Acteurs: Chen Chang, Takeshi Kaneshiro, Tony Leung Chiu Wai, Chiling Lin, Shido Nakamura, Wei Zhao

Minister Cao Cao heeft de machtigste krijgsheren in het Han keizerrijk weten uit te schakelen. Het enige gevaar tegen de heerschappij van de keizer zou nog van de zuidelijke landen kunnen komen. Cao Cao besluit met een immens leger en een even indrukwekkende vloot naar het zuiden te trekken. Niet dat hij op veel tegenstand rekent. De ene krijgsheer is te laf voor verzet en de ander te vredelievend.

Vol vertrouwen en arrogantie reist Cao Cao de Yangtze rivier af op weg naar de Rode Klif. Hier zal hij zijn laatste grote militaire triomf vieren en daarna hoeft hij alleen nog maar de keizer op de troon te vervangen. En als keizerin wil hij de mooiste vrouw van China. Ze is nu nog getrouwd met Zhou Ye (Tony Leung Chiu Wai), onderkoning van de zuidelijke landen, maar als diens broer en dus ook Zhou Ye overwonnen is, staat niets Cao Cao’s liefdesgeluk meer in de weg. Maar deze Goliath heeft zich verkeken op de vastberadenheid van de zuidelijke landen om zich te verdedigen tegen zijn gewelddadige intenties. Onderkoning Zhou Ye weet onverwacht een groep getrouwen om zich heen te verzamelen.

In militair opzicht zijn de nieuwe bondgenoten geen enkele partij voor de honderdduizenden soldaten waaruit het leger en de vloot van Cao Cao bestaat, maar door hun vindingrijkheid en onderlinge solidariteit zijn ze als tegenstanders niet te onderschatten. Of is het slechts een overmoedige dwaasheid te denken dat ze een reële kans hebben om zich te verdedigen tegen de overweldigende militaire macht van Cao Cao?

Wie de films van John Woo kent, weet dat hij het grote gebaar niet schuwt. Als hij bijvoorbeeld twintig ontploffingen in beeld kan brengen, zal hij er zich niet met slechts tien vanaf maken, zelfs al zou dit laatste de boodschap ook wel overbrengen. Zo ook hier. Op gulle wijze trakteert hij zijn publiek op massa-scènes die de oude glamour van Hollywood heerlijk laten herleven, zoals de immense vloot van Cao Cao tegen een adembenemende achtergrond, strijd-scènes met een schier onuitputtelijk arsenaal aan wapens, paarden en mankracht en wervelende martial arts.

Sommige scènes zijn zo prachtig dat ze wel uit een sprookjesboek lijken te komen. Om de overmacht van Cao Cao’s leger behapbaar te maken, gebruiken Zhou Ye en de zijnen op een gegeven moment een ouderwetse, maar zeer effectieve strijdmethode genaamd ‘de schildpad’. Dit houdt in dat je door de schilden van de manschappen op ingenieuze wijze te manoeuvreren de vijand in kleine groepen insluit in smalle gangen en ruimtes waaruit deze afzonderlijke groepjes en individuen niet kunnen ontsnappen. Spannend, spectaculair en beeldschoon om te zien.

Deze internationale versie van ‘Red Cliff’ (in Azië is de film in twee delen uitgebracht) zit vol spektakel, romantiek, kameraadschap en dappere helden. Een beetje veel ontploffingen en branden, maar wel beeldschoon in beeld gebracht.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 6 augustus 2009