Red Heat (1988)

Regie: Walter Hill | 104 minuten | actie, thriller, komedie, misdaad | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, James Belushi, Peter Boyle, Ed O’Ross, Laurence Fishburne, Gina Gershon, Richard Bright, J.W. Smith, Brent Jennings, Brion James

Amerikaanse actiefilms uit de jaren tachtig vormen toch wel een genre apart. Een van de onderscheidende elementen is een keur aan typische actiehelden als Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger. Mannen met een bonkig uiterlijk en weinig gezichtsexpressie die in hun eentje gemakkelijk een heel leger uitschakelen. Zo worden ze – de mannen en de films – tegenwoordig niet meer gemaakt. Misschien is het juist daarom dat er een bijzonder soort aantrekkingskracht uitgaat van de in vele opzichten toch tamelijk zinloze harde actiefilms uit het tijdperk van Ronald Reagan.

In ‘Red Heat’ speelt Schwarzenegger de Russische politieman Ivan Danko die in Chicago jacht maakt op de Russische drugsdealer Viktor Rostavili (Ed O’Ross). Volgens de regels van het genre heeft Danko een persoonlijk motief – Viktor is degene die een paar minuten in de film zijn partner vermoordt en om die reden uitwijkt naar Amerika. De tegenstellingen tussen Oost en West worden vlot duidelijk als Danko gekoppeld wordt aan detective Art Ridzik (James Belushi). Aanvankelijk moeten Danko en Ridzik niets van elkaar hebben, maar naarmate de film vordert, groeien ze langzaam naar elkaar toe. Geheel volgens het principe van de buddy movie.

Wat verhaal en voortgang van de film betreft is het dus allemaal gesneden koek en biedt ‘Red Heat’ weinig verrassingen. Maar dat is ook niet het punt van dit soort films. Het gaat vooral om de stijl. Had regisseur Walter Hill met ’48 Hrs.’ (1982) al bewezen een solide buddy movie te kunnen maken, in ‘Red Heat’ bevestigt hij zijn kunde door wederom met een vermakelijk duo te komen. Schwarzenegger en Belushi spelen tegenpolen die een uitstekend komisch effect sorteren. Waar Danko vooral een rechttoe-rechtaan mentaliteit hanteert waarbij hij alle regels aan zijn laars lapt, maakt Ridzik zich continu zorgen over de implicaties van hun beider acties. En dat levert een heerlijke partij bekvechten op.

Gooi hier wat prima actiescènes in en een toefje nodeloos vrouwelijk naakt en je hebt een zeer vermakelijke actiefilm. Niet een van Schwarzeneggers beste, maar absoluut degelijk genoeg als curiosum uit de jaren tachtig. En dat gezegd hebbende – vele malen vermakelijker dan de gemiddelde actiefilm van tegenwoordig. Ook vanwege de bijrollen van interessante acteurs als Laurence Fishburne, Peter Boyle en Brion James. Het testosterongehalte ligt hoger, de humor is scherper en de toon is donkerder. Want in de jaren tachtig werd dit soort films niet afgezwakt vanwege vermeende tere kinderzieltjes. Voor de nostalgische filmliefhebber dus sowieso een aanrader!

Wouter de Boer