Red Sky (2014)

Regie: Mario Van Peebles | 108 minuten | actie, thriller | Acteurs: Rachael Leigh Cook, Shane West, Cam Gigandet, Bill Pullman, Jason Gray-Stanford, Brian Krause, Troy Garity, Jason-Shane Scott, Kyle T. Heffner, J.C. Chasez, Christopher Michael, Maria Guzeeva, James Wellington, Byron McIntyre, Wali Razaqi, Randy Arrington, Nikolay Suslov

Mario Van Peebles komt uit een echte filmfamilie. Zijn vader is regisseur Melvin Van Peebles, wiens bekendste film ongetwijfeld ‘Last Action Hero’ uit 1993 is, en zijn moeder is de relatief onbekende Duitse actrice Maria Marx. Ook Mario zelf zette al op jonge leeftijd zijn eerste schreden in Hollywood; hij was pas dertien toen hij debuteerde in de door zijn vader geregisseerde Blaxpoitation-film ‘Sweet Sweetback’s Baadasssss Song’ (1971), waarin hij aanpapt met een oudere vrouw. Vervolgens timmerde hij aan de weg als acteur en regisseur. Van Peebles Senior leerde zijn zoon al snel dat er in het leven van een filmmaker – zowel vóór als achter de schermen – maar vier fases zijn. “Eerst is het ‘Mario who?’, daarna volgt ‘Get me Mario!’, vervolgens is het ‘Get me a young Mario!’, waarna je weer terug bij af bent met ‘Mario who?’.” In welke fase van zijn carrière Mario Van Peebles momenteel zit? In elk geval niet in zijn hoogtijdagen, die waren ten tijde van zijn regiedebuut ‘New Jack City’ uit 1991. Zijn meest recente project, ‘Red Sky’ (2014), is beduidend minder beklijvend.

In ‘Red Sky’ draait het om gevechtspiloot Butch Masters (Cam Gigandet) en zijn collega Tom Craig (Shane West), die tijdens een routinepatrouille tijdens de oorlog in Irak speciale orders krijgen van een spotter van wie alleen de schuilnaam “Warlord Two” bekend is: ze moeten een massavernietigingswapen opsporen en stuiten op een een oude, ogenschijnlijk verlaten chemische fabriek. Butch doet braaf zijn plicht en opent het vuur, niet wetende dat in de fabriek hordes wetenschappers zitten die zojuist het geheimzinnige en berucht biochemische wapen “Rainmaker” hebben ontdekt. Van dit wapen is niet bekend hoe vernietigend het is. De wetenschappers weten op het nippertje te ontsnappen, al vallen er wel doden bij de aanval. Men gaat er van uit dat “Rainmaker” vernietigd is bij de aanval, maar in werkelijkheid blijken Koerdische rebellen het biochemische wapen, op aansporen van “Warlord Two”, op het allerlaatste moment in veiligheid te hebben gebracht.

De misplaatste aanval krijgt natuurlijk een staartje voor Butch en Tom, die gedwongen worden ontslag te nemen. Zeven jaar later duikt “Rainmaker” ineens weer op en legerkapitein John Webster (Bill Pullman) plant een geheime missie om het mysterieuze massavernietigingswapen definitief onschadelijk te maken. Daarbij zoekt hij het team van zeven jaar eerder weer bij elkaar. Tussen Butch en Tom speelt echter meer dan alleen rivaliteit op de ‘werkvloer’, en daar speelt de ambitieuze onderzoeksjournaliste Karen Brooks (Rachel Leigh Cook) een grote rol in. En ook “Warlord Two” duikt weer op.

‘Red Sky’ is gebaseerd op het door de gepensioneerde Amerikaanse oorlogsvliegenier Randy Arrington geschreven ‘Kerosine Cowboys: Manning the Spare’. Van Peebles schreef het script samen met de in 2013 bij een – hoe ironisch – vliegtuigongeluk omgekomen David Riggs en de Russische producent Nikolay Suslov, en is ook te zien in de cruciale rol van “Warlord Two”. Met zijn opeenstapeling van oorlogsspektakel, intriges rond chemische massavernietingswapens, geheime missies, de aantrekkingskracht van olievelden et cetera, zit ‘Red Sky’ bomvol. Neemt Van Peebles te veel hooi op zijn vork? Ja, dat kun je wel stellen. De film springt van de hak op de tak en stort een overvloed aan locaties en personages op de kijker af. Het verhaal wordt er onnodig verwarrend door, waardoor je er als kijker steeds meer van vervreemd raakt. Dat willen we soms nog wel eens door de vingers zien, als het gevechtsspektakel er indrukwekkend genoeg uitziet, maar dat is bij ‘Red Sky’ jammer genoeg niet het geval. Eigenlijk slaat de film op elk vlak de plank net mis. Gevalletje ‘leuk bedoeld, maar ik sla even over…’.

DVD- en blu-ray-release: 15 april 2015