Reign of Fire (2002)

Regie: Rob Bowman | 101 minuten | actie, fantasie, thriller | Acteurs: Christian Bale, Matthew McConaughey, Izabella Scorupco, Gerard Butler, Scott Moutter, David Kennedy, Alexander Siddig, Ned Dennehy, Rory Keenan, Terence Maynard, Doug Cockle, Randall Carlton, Chris Kelly, Ben Thornton, Alice Krige, Malcolm Douglas, Dessie Gallagher, Martin Linnane, Denis Conway, Duncan Keegan, Laura Pyper, Berts Folan, Brian McGuinness, Barry Barnes, David Herlihy, Gerry OBrien, Paddy Foy, Anne Maria McAuley, Maree Duffy, Alex Meacock, David Garrick, Andy Goobold, Sebastian Siegel

‘Reign of Fire’ is een originele film die elementen van zowel een middeleeuwse als een donkere post- apocalyptische wereld bevat. Het kasteel waarin de hoofdpersonen wonen doet bijvoorbeeld sterk middeleeuws aan en ook draken zijn in principe wezens die meestal opduiken in fabels en mythen uit dat tijdperk. De draken zijn echter gebruikt als middel om een soort einde der tijden in te luiden, een tijdperk waarin de mensheid eindelijk afstand moet doen van haar dominante positie en moet erkennen dat er een sterkere levensvorm bestaat. Met een dergelijk scenario maakten we eerder al kennis in onder meer Terminator waar mechanische levensvormen een eind maken aan de heerschappij van het menselijk ras. De makers van ‘Reign of Fire’ zijn er zeker in geslaagd om de post- apocalyptische wereld die ontstaan is na de machtsovername van de draken overtuigend weer te geven. Steden en dorpen zijn verworden tot verzamelingen vervallen ruïnes en alle bomen, planten en struiken zijn veranderd in as, waardoor de aarde landschappelijk gereduceerd is tot niet veel meer dan een grote kale vlakte. Ook de special effects zijn indrukwekkend, zeker als in ogenschouw genomen wordt dat het budget van 50 miljoen dollar voor een film van het type ‘Reign of Fire’ ietwat aan de krappe kant is.  De draken komen niet zo vaak in beeld (dit zal waarschijnlijk wel met het beperkte budget te maken hebben), maar ogen zeer fraai. Met name de enorme mannetjesdraak is een uiterst imposante verschijning.

Inhoudelijk focust de film zich vooral op de tegenstelling tussen de twee belangrijkste hoofdpersonen Quinn (Christian Bale) en Van Zan (Matthew McConaughey). Quinn is een beetje het geweten van de film. Aan de ene kant koestert hij wel de vurige wens om een eind te maken aan de heerschappij van de draken, maar aan de andere kant is hij niet bereid om de levens van de mensen die hij gezworen heeft te beschermen op het spel te zetten. Van Zan is echter de typische soldaat die er geen moeite mee heeft om zowel zijn eigen leven als dat van de mensen om zich heen op te offeren. Beide acteurs spelen hun rol redelijk overtuigend, hoewel Van Zan af en toe wat clichématig overkomt en een combinatie lijkt van de typische, plichtsgetrouwe Amerikaanse Marine en een soort Mad Max. De rest van de cast speelt een relatief marginale rol en oefent vrij weinig invloed uit op het verloop van het verhaal.

Verhaaltechnisch vertoont ‘Reign of Fire’ enkele zwakheden. In het begin krijgen we bijvoorbeeld te horen dat dezelfde draken die in het verhaal de wereldheerschappij van de mensen overnemen tevens verantwoordelijk waren voor de verdwijning van de dinosauriërs 65 miljoen jaar geleden. Het feit dat de draken zich daarna weer eeuwenlang in hun ondergrondse schuilplaats terugtrekken om vervolgens in de 20ste eeuw weer terug te keren, lijkt enigszins onlogisch. Ook vreemd is dat de overlevenden, uitgerust met slechts een beperkt arsenaal aan wapens, een paar militaire voertuigen en een helikopter, in staat zijn om weerstand aan de draken te bieden, terwijl de gezamenlijke legers waarover de wereld beschikt blijkbaar niet bij machte waren om de vuurspuwende wezens tegen te houden. Ook het slot van de film is niet al te sterk en roept op zijn minst een paar vraagtekens op.

‘Reign of Fire’ is een film die vooral visueel dik in orde is. De draken zien er overtuigend uit en de film ademt een lekker duistere sfeer uit die goed past bij het verhaal. Ook het acteerwerk van met name Bale en McConaughey is behoorlijk. Dat het verhaal hier en daar de nodige onvolkomenheden heeft, is bij een film van dit type eigenlijk niet zo storend. Kijkers die op een perfect uitgewerkt en diepgaand verhaal zitten te wachten, kunnen deze film wellicht beter mijden, maar voor een lekker ontspannen avondje op de bank is deze rolprent uitermate geschikt.

Frank Heinen

Bioscooprelease 19 september 2002