Rendez-Vous (2015)

Regie: Antoinette Beumer | 100 minuten | thriller | Acteurs: Loes Haverkort, Mark van Eeuwen, Pierre Boulanger, Peter Paul Muller, Jennifer Hoffman, Eva Duijvestrein, Tamar Baruch, Rosa Reuten, Evi van der Laken, Bobby van Vleuten, Eric Larcin, Pieter van Terheijden, Gijs Nollen, Oliver Gregoir, Jo Demuth, Benjamin Boutboul, Stéphane Rimbert, François Neyken

Gouden Strop, Zilveren Vingerafdruk, Diamanten Kogel, NS Publieksprijs. Stuk voor stuk prijzen waarvoor de Brabantse thrillerschrijfster Esther Verhoef nominaties voor verdiende. Vijf keer legde ze daadwerkelijk beslag op een prijs. Net als collega’s Saskia Noort en Simone van der Vlugt behoort ze tot de bestverkochte vrouwelijke auteurs van Nederland. Van Noort zijn al meerdere verhalen verfilmd en van Van der Vlugt verscheen eveneens dit jaar de verfilming van ‘De Reünie’ (2015). En nu is er dan ook een boekverfilming van Esther Verhoef: ‘Rendez-Vous’ (2015), naar de eerste thriller die ze, in 2006, onder haar eigen naam publiceerde. Op de regisseursstoel nam Antoinette Beumer plaats, de vrouw die eerder onder meer de succesvolle films ‘De gelukkige huisvrouw’ (2010), ‘Loft’ (2010), ‘Jackie’ (2012) en ‘Soof’ (2013) op het witte doek bracht. Een succesvolle schrijfster en een succesvolle filmmaakster werken samen, dan kan ‘Rendez-Vous’ toch alleen maar geslaagd zijn? De werkelijkheid ligt helaas net even anders.

De hoofdrol in ‘Rendez-Vous’ is voor Loes Haverkort; zij speelt Simone, een geslaagde gezinsvrouw van midden dertig die met haar werkverslaafde echtgenoot Eric (Mark van Eeuwen) en hun twee kinderen naar een pittoresk dorp in Frankrijk trekt om ‘Le petit paradis’ te betrekken, het landhuis dat Simones van haar vervreemde moeder haar heeft nagelaten. De locatie is prachtig, maar het landhuis is niet bepaald een paradijs; eerder een vervallen bouwval waar prut uit de kranen komt en waar de muizen de kelder hebben betrokken. Erin wonen is echt nog onmogelijk, laat staan dat er gasten kunnen worden ontvangen, daarom moet er eerst flink verbouwd worden. En het wennen aan de nieuwe omgeving is ook nog niet zo makkelijk. De sfeer is namelijk nogal vijandig. De schooljuffrouw is nogal bits, bij de ‘bricolage’ (doe-het-zelfzaak) zijn ze niet bepaald vriendelijk en in het plaatselijke eetcafé wordt het Nederlandse gezin met de nek aangekeken.

Peter (Peter Paul Muller), een reeds ingeburgerde Nederlander die als aannemer aan de weg timmert, lijkt in eerste instantie een geschenk uit de hemel. Hij spreekt de taal en heeft de juiste connecties, dus Eric gaat graag met hem in zee. Dat hij een louche type is die van de verbouwing een megaproject wil maken en op die manier Simones erfenis wil leegtrekken, heeft de kijker dan allang in de gaten. Je kunt er ook bijna niet omheen, zo dik legt men het er bovenop wat de bedoelingen zijn. Wanneer Peter de knappe, jonge bouwvakker Michel (Pierre Boulanger) meeneemt naar de bouwval, ziet de kijker ook al van ver aankomen dat de door haar echtgenoot verwaarloosde Simone plat gaat voor diens Franse charmes. En dat ze zich daarmee in de nesten werkt, zal ook geen verrassing zijn.

En dat is dan ook een van de grote manco’s van ‘Rendez-Vous’; de voorspelbaarheid. De makers laten werkelijk niets aan het toeval over en zoomen nog maar eens extra in op cruciale zaken, om er zeker van te zijn dat we het echt allemaal gezien hebben. Het begint al meteen in de eerste minuten, als we als teaser zien dat het echtpaar in de boeien worden geslagen, voor we teruggaan naar zes maanden eerder. De kijker wordt op deze manier nauwelijks serieus genomen. Wat ook niet echt helpt, is dat de personages nogal eendimensionaal zijn en niet bepaald intelligente keuzes maken. Waarom zet Simone in vredesnaam haar gezin op het spel voor een vluchtige romance? Waarom geeft ze niet gewoon aan dat ze wat meer aandacht wil van haar man? Waarom heeft ze haar zus (Jennifer Hoffman) nodig, die een weekendje langskomt, om in te zien dat ze verkeerd bezig is? Maar ook de mannen om haar heen zijn flinterdunne personages. Wie Eric is, is na honderd minuten film nog altijd niet duidelijk; hij is in elk geval stekeblind dat hij al dat geflirt vlak voor zijn ogen niet ziet. Ook Peter en Michel zijn niet meer dan vlakke typetjes. En daardoor kan het de kijker eigenlijk weinig schelen wat er met hen gebeurt.

Verfilmingen van boeken die zo vaak over de toonbank zijn gegaan, moeten van goede huizen komen om de kijker nog te kunnen verrassen, en dat is jammer genoeg zelden het geval. ‘Rendez-Vous’ is daar zeker geen uitzondering op. Bordkartonnen personages die de stomste keuzes maken, dik aangezette plotwendingen die je al van mijlenver ziet aankomen – en dat hebben we het nog niet eens gehad over het gebrek aan spanning. Als nagelbijtende thriller weet ‘Rendez-Vous’ niet te overtuigen; het enige dat nog voor een beetje opwinding zorgt is het heen en weer geflirt van Simone en Michel.

Bioscooprelease: 4 juni 2015
VOD-release: 5 oktober 2015
DVD- en blu-ray-release: 5 oktober 2015