Rendition (2007)

Regie: Gavin Hood | 120 minuten | drama, thriller | Acteurs: Omar Metwally, Reese Witherspoon, Aramis Knight, Rosie Malek-Yonan, Jake Gyllenhaal, Hadar Ratzon, Moa Khouas, Zineb Oukach, Igal Naor, Laila Mrabti, David Fabrizio, Mounir Margoum, Driss Roukhe, J.K. Simmons, Meryl Streep, Bob Gunton, Del Hunter- White, Boubker Fahmi, Nava Ziv, Reymond Amsellem, Simon Abkarian, Wendy Philips, Peter Sarsgaard, Christian Martin, Hassam Ghancy, Najib Oudghiri, Omar Salim, Alan Arkin, Bunnie Rivera, Noureddine Aberdine, Mohamed El Habib Ahamdane, Fatima Reguragui

‘Rendition’ is een film over de gevolgen van de controversiële Amerikaanse anti-terrorismewet. De gruwelijke gevolgen van een politiek gewenste arrestatie worden in alle hevigheid in beeld gebracht door het vertellen van een persoonlijk verhaal over een onschuldige terrorisme- verdachte. Om een film te maken met zo’n onderwerp heb je wel lef nodig als regisseur. En je moet ook zorgen dat het geloofwaardig over komt want of je wil of niet, er zal ongetwijfeld veel commentaar komen op je film. Gavin Hood, regisseur van ‘Tsotsi’ durfde deze uitdaging wel aan en wist dit dan ook zeker tot een goed einde te brengen.

Gavin Hood heeft voor zijn film een echte sterrencast tevoorschijn gehaald. Zo zien we Meryl Streep in een geweldige bitchy rol als hoofd van de CIA. Heerlijk hoe ze de harde pittige tante in de mannenwereld kan spelen zonder ook maar een seconde haar emoties te tonen. Maar van Meryl Streep verwachten we ook niet minder.

Ook Jake Gyllenhaal speelt een prima rol als de jonge politieagent Douglas Freeman. Ongewild wordt hij betrokken bij de marteling van Anwar en als onervaren agent heeft hij het daar moeilijk mee. De stoere agent die alles aandurft en zelfs een aanslag heeft overleefd zonder een spoortje trauma te hebben, verandert langzaam in een onzekere jongen die niet meer weet of hij aan de goede of de slechte kant staat na het zien van de gruwelijke martelingen. Jake Gyllenhaal weet dit prima en zeer overtuigend neer te zetten.

Reese Witherspoon heeft haar domme blondjes-imago dat ze te danken heeft aan het succes van de twee ‘Legally Blonde’ films met ‘Rendition’ definitief van zich afgeschud. Natuurlijk heeft haar Oscar voor de prachtige rol van June Carter in de film ‘Walk the Line’ over het leven van Johnny Cash daar ook aan meegeholpen. Maar de serieuze rol die ze speelt als Isabelle Fields El-Ibrahimi, de vrouw van de ontvoerde, van terrorisme verdachte Anwar El-Ibrahimi, zal haar definitief op de kaart zetten als serieuze actrice.

Gavin Hood toont heftige beelden waar je op sommige momenten liever niet naar kijkt, zoals de marteling van Anwar en de Jihad-bijeenkomst van Khalid en Omar. Toch is dit ook de harde realiteit in onze wereld en misschien is het wel goed dat we het eens in alle intensiteit te zien krijgen. Gelukkig laat hij de slechte kant van zowel de Jihad en de zelfmoordterroristen als de Amerikaanse CIA zien. Hij maakt zich er niet makkelijk vanaf door alleen de terroristen zwart te maken, maar laat ook zien dat de Amerikanen ook geen lieverdjes zijn als het aankomt op het straffen van verdachte terroristen.

Het verhaal zit goed in elkaar. Pas op het laatste moment heb je door dat de film zich niet helemaal in chronologische volgorde heeft afgespeeld. Deze ontwikkeling zorgt voor een verrassende wending waarbij alles in één keer helemaal duidelijk wordt. De film begint rustig en laat het vredige en gelukkige gezinnetje zien waardoor je meteen overtuigd bent van de onschuld van Anwar en daar ook geen moment aan twijfelt. Ook wordt de film mooi afgesloten, geen open einde maar gewoon duidelijkheid zodat een tevreden gevoel overblijft na het zien van deze film.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 6 maart 2008