#republiktwitter (2012)

Regie: Kuntz Agus | 105 minuten | drama | Acteurs: Laura Basuki, Abimana Aryasatya, Ben Kasyafani, Jennifer Arnelita, Gary M. Iskak, Edi Oglek, Leroy Osmani, Otig Pakis, Tio Pakusodewo, Enzy Storia, Nina Tamam

Je kunt je het nu wellicht nauwelijks meer voorstellen, maar toen ‘The Social Network’ aangekondigd werd, waren er heel wat sceptische geluiden te horen. “Een film over Facebook? Hoe kan dat nu een boeiende film opleveren?” Inmiddels weten we wel beter. Dat een van de eerste films over dat andere veelgebruikte sociale medium Twitter uit Indonesië komt, is niet eens zo vreemd. Jakarta werd in maart 2013 uitgeroepen tot Twitterhoofdstad van de wereld (weliswaar door een Indonesisch marketingbureau, maar wie zijn wij om daar onze vraagtekens bij te zetten). Het land telt 29 miljoen Twitteraars, niet zo gek dus dat er een filmmaker het idee kreeg om over het populaire Twitter een film te maken. ’#republiktwitter’ is een romantische komedie, waarin twee jonge mensen elkaar leren kennen via Twitter en een ander stel uit elkaar gaat omdat één ervan ernstig verslaafd is aan Twitter.

“Iedereen heeft zijn hoofd gebogen,” luidt een terechte opmerking van een van de acteurs in ‘#republiktwitter’. Er wordt inderdaad nauwelijks op het verkeer gelet in Jakarta: alle voetgangers lopen een mobieltje in de handen en er wordt druk getweet en gefacebookt. We volgen @LoroSukmo (Sukmo), een jonge student, die vanuit Yogyakarta met zijn twitterloze kamergenoot en kameraad Andre meegaat naar Jakarta, om daar eindelijk het meisje van zijn dromen te ontmoeten, @DyahHanum (Hanum). Hanum is beginnend journaliste en voelt de hete adem van haar redacteur in haar nek om met een goed idee voor een coverstory te komen. Wanneer Sukmo en Hanum afspreken, en de onzekere Sukmo haar eerder ziet dan zij hem, krabbelt hij terug. Ze vindt hem vast niet zo leuk als hij op Twitter overkomt… Daarna besteedt hij zijn tijd in Jakarta om een baantje te vinden, waardoor Hanum teleurgesteld is, want zij dacht dat hij speciaal voor háár naar de hoofdstad was gekomen. Sukmo vindt een baan die uitstekend bij hem past: bij een wat smoezelig bedrijf dat Twitteraccounts beheert voor bekende mensen. Andre heeft ondertussen problemen met zijn vriendin, @canyanadya (Nadya), een schoolmeisje nog, die veel meer aandacht besteed aan haar mobiele telefoon en dan vooral de Twitterapp, dan aan hem.

‘#republiktwitter’ gaat niet alleen over relaties, maar ook over ‘de kracht van twitter’. Er wordt een interessante blik geworpen op hoe Twitter van invloed kan zijn op de maatschappij, bijvoorbeeld door het kunstmatig creëren van trending topics. Indonesiërs gebruiken Twitter voornamelijk als chatmedium en dat komt duidelijk naar voren. Het scenario zit daarbij aardig in elkaar, hoewel soms wat voorspelbaar. De personages zijn redelijk tot goed uitgewerkt en de meeste acteurs zijn geloofwaardig, op een enkeling die zich aan overacteren schuldig maakt na. Daarnaast ziet ‘#republiktwitter’ er tot in de puntjes verzorgd uit, met een leuk gebruik van de bekende Twittericonen en -layout. Enig nadeel daarbij is dat het niet kunnen lezen van de Indonesische taal voor het gevoel zorgt dat je dingen mist, omdat er regelmatig tweets te lezen zijn, waarop personages dan weer ‘in real life’ reageren. ‘#republiktwitter’ is een luchtige, vlotte romkom en biedt een leuk kijkje in een maatschappij waar Twitter nog vele malen belangrijker is dan hier.

‘Republik Twitter’ wordt vertoond tijdens het CinemAsia Film Festival (4-7 april 2013) in Amsterdam.