Resident Evil: Retribution (2012)

Regie: Paul W.S. Anderson | 95 minuten | actie, horror, science fiction, thriller | Acteurs: Milla Jovovich, Sienna Guillory, Michelle Rodriguez, Bingbing Li, Boris Kodjoe, Johann Urb, Robin Kasyanov, Kevin Durand, Ofilio Portillo, Oded Fehr, Shawn Roberts, Toshio Oki, Takato Yamashita, Mika Nakashima, Megan Charpentier, Ave Merson-O’Brian, Ray Olubowale, Kevin Shand

Je moet het Resident Evil-regisseur Paul W.S. Anderson nageven: hij weet hoe hij zijn vrouw flatteus in beeld moet brengen. Net als in de eerste vier delen van de zombiereeks zit eega Milla Jovovich strak in haar speelpak en krijgt ze ruimschoots de gelegenheid om gemuteerd gespuis met katachtige gratie om zeep te helpen. Dat de vecht- en actiescènes worden opgehangen aan een flinterdun verhaal mag de pret niet drukken. Of zo langzamerhand toch wel?

‘Resident Evil: Retribution’ begint waar ‘Resident Evil: Afterlife’ ophield: aan boord van het vrachtschip Arcadia, waar Alice (Milla Jovovich) een veilige haven wilde creëren voor overlevenden van de zombieplaag. Deze droom gaat in rook op als de Arcadia onder vuur wordt genomen door troepen van de Umbrella Corporation. Alice wordt gevangen genomen en ontwaakt in een geheim onderzoeksstation waar Umbrella een aantal wereldsteden heeft nagebouwd om het verloop van een virusuitbraak te testen op een bevolking van gekloonde proefkonijnen. Als Alice probeert te ontsnappen krijgt ze hulp uit onverwachte hoek: slechterik Albert Wesker (Shawn Roberts) heeft zijn zonden na zijn nederlaag in ‘Afterlife’ overdacht en een aanvalsteam geformeerd om een reddingsactie op touw te zetten. Maar met welk motief?

‘Retribution’ voelt als een reünie. Het lijkt of Anderson alle bijrolspelers die een gaatje in hun agenda konden vinden heeft laten aanrukken om nog één keer de bloemetjes buiten te zetten. Bij haar vlucht uit het onderzoeksstation loopt Alice onder meer Rain Ocampo (Michelle Rodriguez), Luther West (Boris Kodjoe), Carlos Olivera (Oded Fehr) en Jill Valentine (Sienna Guillory) tegen het lijf. Of dat nog niet genoeg is loopt er van sommige personages ook nog een kloon rond. Daarnaast laat een aantal bekende tegenstanders opnieuw van zich spreken: bad guy Wesker lijkt onuitroeibaar en de zombie met de hamer uit deel vier heeft voor de gelegenheid zijn tweelingbroer meegenomen voor dubbel zoveel slachtplezier. Tevens wordt er een bezoekje gebracht aan de gang met de dodelijke eiersnijder van laserstralen. Voor doorgewinterde fans is ‘Retribution’ een feest van herkenning; kritische bioscoopbezoekers zien vooral herhaling.

Nieuw zijn de Las Plagas-zombies die we kennen uit de game waarop de filmcyclus gebaseerd is: zombies met een nazi-achtig voorkomen en een motorrijbewijs, die dood en verderf zaaien in de nepversie van Moskou. Op hun vlucht uit de Umbrella-faciliteit doen Alice en haar reddingsteam overigens bijna alle nagebouwde wereldsteden aan; een trucje om de gevechten interessant te houden door ze van een steeds wisselend decor te voorzien. Het moge duidelijk zijn dat de Resident Evil-reeks steeds meer uit gerecyclede elementen bestaat die met een likje verf worden opgefrist; sommige scènes zijn zelfs rechtstreeks gekopieerd uit eerdere delen. En net als eerdere delen lijdt ‘Retribution’ onder een onlogisch, ingewikkeld plot.

‘Resident Evil: Retribution’ moet het vooral van de actie en de special effects hebben, en dat zijn ook de punten waarop de film scoort. Vooral de openingsscène maakt indruk door de aanval op de Arcadia achterstevoren en in slow motion weer te geven. Als hetzelfde fragment daarna op de normale manier wordt afgespeeld is het hypnotiserende effect weg; het bewijs dat sneller lang niet altijd beter is. Het niveau van de openingsscène wordt in de rest van de film niet meer gehaald, maar dat neemt niet weg dat de effecten en de choreografie van de vechtscènes er verzorgd uitzien en dat Milla Jovovich als altijd haar ding doet. Als dat genoeg is zit je als zombiefan goed bij de nieuwste ‘Resident Evil’, maar laten we wel wezen, bij een willekeurige aflevering van ‘The Walking Dead’ zit je beter.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 4 oktober 2012
DVD- en blu-ray-release: 6 februari 2013