Revenge of the Green Dragons (2014)

Regie: Wai-Keung Lau, Andrew Loo | 91 minuten | actie, misdaad, drama | Acteurs: Ray Liotta, Justin Chon, Kevin Wu, Harry Shum Jr., Eugenia Yuan, Leonard Wu, Jin Auyeung, Jon Kit Lee, Shuya Chang, Alex Fox, Michael Gregory Fung, Celia Au, Ron Yuan, Billy Magnussen, Geoff Pierson, Carl Li, Shing Ka, Carlos Long, Linda Wang, Nick Sullivan

De Chinese veteraan Andrew Lau (Wai-Keung Lau) vergaarde bekendheid met zijn ‘Infernal Affairs’ trilogie. De beroemde Amerikaanse cineast Martin Scorsese besloot na het zien van de reeks een Amerikaanse remake in de vorm van ‘The Departed’  te maken. Laatstgenoemde film werd een internationaal bioscoopsucces. Nu zijn de rollen omgedraaid. Lau heeft ‘Revenge of fhe Green Dragons’ ingeblikt en heeft Scorsese om hulp gevraagd. De Amerikaan heeft de film geproduceerd. Een aardige geste, maar heeft dat ook in een toffe film geresulteerd?

‘Revenge of the Green Dragons’ is naar eigen zeggen gebaseerd op ware feiten. Het verhaal speelt zich af in de jaren 80. Sonny en zijn broer Steven zijn twee Chinese immigranten die zich zeer snel weten op te werken in de Green Dragons-bende in New York. Daarmee trekken ze de aandacht van enkele duistere politieagenten. Na een gedoemde liefdesrelatie komen de broers echter tegenover elkaar te staan en zint Sonny op wraak tegen de bende die hem gevormd heeft tot wie hij nu is geworden.

Deze film probeert een soort Chinese variant van misdaadklassieker ‘Goodfellas’ te zijn, maar slaagt daar niet in. Dat ligt vooral aan de cast en het script. Geen enkel personage is sympathiek en er vindt eigenlijk geen karakterontwikkeling plaats. Hoofdpersonen Sonny en Steven zijn boos. Dat zijn ze altijd. Het enige dat verandert zijn de steeds gewelddadiger wordende scènes.

Het acteerwerk is matig. De Chinese cast worstelt met de Engelse spraak en dat resulteert in (onbedoeld grappige) zware accenten. De letters R en L worden regelmatig door elkaar gehaald. Daar kun je doorheen kijken als er een aansprekend verhaal te zien is. Helaas is dat niet het geval. ‘Revenge of the Green Dragons’ bestaat uit clichés. Verdoemde romances, dubieuze agenten en snode bendes: elk uitgekauwd genrefenomeen zit erin. Omdat alle personages uit zijn op persoonlijk gewin en wraak, leef je niet met hen mee.

‘Revenge of the Green Dragons’ is een tegenvaller. Hier had meer ingezeten.

Bioscooprelease: 6 november 2014
DVD- en blu-ray-release: 27 maart 2015