Reykjavik-Rotterdam (2008)

Regie: Óskar Jónasson | 90 minuten | thriller, komedie | Acteurs : Baltasar Kormákur, Ingvar Eggert Sigurðsson, Lilja Nótt Þórarinsdóttir, Þröstur Leó Gunnarsson, Victor Löw, Ólafur Darri Ólafsson, Jörundur Ragnarsson, Theódór Júlíusson, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Pálmi Kormákur Baltasarsson, Stormur Jón Kormákur Baltasarsson, Sveinn Óskar Ásbjörnsson, Brynja Valdís Gísladóttir, Walter Grímsson, Guðmundur Haraldsson, Ragnar Erling Hermannsson, Bjørn Ingi Hilmarsson, Rósa Ingólfsdóttir, Arnar Ingvarsson, Ólafur Þór Jóhannesson, Magnús Jónsson, Tómas Kristinn Jónsson, Andrea Dagbjört Pálsdóttir, Magnús Ragnarsson, Örn Ragnarsson, Sigsteinn Sigurbergsson, Kristjana Stefánsdóttir, Olafur S.K. Thorvaldz, Linda Sif Þorláksdóttir

Kristofer (Baltasar Kormákur) is nachtwaker in Reykjavik. Hij werkt als beveiligingsagent in de haven, maar is niet afkerig van wat illegale handeltjes. Hij is eigenlijk een professionele zeeman, maar is – omdat hij veroordeeld werd voor het smokkelen van alcohol – zijn werk aan boord kwijt geraakt. Hij zit na zijn vrijlating nog in zijn proeftijd en mag nog niet opnieuw aanmonsteren. Zijn inkomen is bescheiden en veel luxe is voor het gezin met vrouw Iris (Lilja Nótt Þórarinsdóttir) en kinderen dat hij moet onderhouden niet mogelijk. Kristofer voelt zich steeds meer een mislukkeling, ook omdat zijn vriend Steingrimur (Ingvar Eggert Sigurðsson) hem regelmatig allerlei door hem afgedankte luxe-artikelen geeft. Als hij die wil weigeren herinnert zijn vrouw hem er tot overmaat van ramp aan dat ook zij een ‘afdankertje’ van Steingrimur is. Zijn financiële zorgen stapelen zich op en als hij dan ook nog zijn woonruimte dreigt te verliezen, staat hij open voor een aantrekkelijk, maar tevens riskant, aanbod van Steingrimur.

Deze biedt hem aan nog één keer naar Rotterdam te varen en een lading drank mee te smokkelen. Kristofers vrouw is fel tegen, maar kan hem niet tegenhouden. Steingrimur weet door hier en daar wat druk uit te oefenen op zijn connecties Kristofer toch aan boord te krijgen. Daar treft hij al zijn oude maten, iedereen kent zijn verleden en vermoedt dus dat hij wat van plan is. Pikant detail is dat de kapitein van het schip er destijds voor heeft gezorgd dat hij in de bak terecht kwam. De ontwikkelingen volgen elkaar dan in snel tempo op. Iedereen wil een deel van de koek, maar daar zitten weer mensen bij met een eigen agenda. De kapitein loert op Kristofer omdat ook die zijn reputatie en die van zijn schip schoon wil houden. Kristofer moet het spel dus sluw spelen, anders wordt de bedrieger ook bedrogen. Tegelijkertijd zijn er complicaties aan het thuisfront. Eenmaal in Rotterdam loopt het volledig uit de hand.

‘Reykjavik-Rotterdam’ is zo’n heerlijke typische Scandinavische kwaliteitsfilm vol licht absurdistische humor. De ontwikkelingen zijn soms licht voorspelbaar, maar het steekt allemaal prima in elkaar en het wikkelt zich af in een lekker vlot tempo. Er is een sterke IJslandse sterrencast die vol overgave, maar vooral ook overtuigend, speelt. Onze eigen Victor Löw levert een amusante bijdrage als de Hollandse gangster Hoogland die heerlijk over de top door het lint gaat. De muziek klinkt lekker en is een sterke ondersteunende factor. Het camerawerk is uitstekend, met veel sfeerbeelden van IJsland, havenopnamen en de boot waar het verhaal zich deels afspeelt. Een Hollywood-versie van deze film is al in de planning met Mark Wahlberg in de hoofdrol. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van deze film en het plezier dat aan deze film beleefd zal worden. Remakes uit Hollywood doen vaak onder voor het origineel, sla dit leuke origineel dus niet over. De gangsters zijn geen echte zware maffiosi, maar eerder een beetje onhandige boeven.

‘Reykjavik-Rotterdam’ is een prima misdaadthriller (met humor) en als film geschikt voor een breed publiek. Zowel mainstream als arthouse liefhebbers zullen zich uitstekend vermaken. Zien!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 25 februari 2010