Ridder voor een dag – A Knight for a Day (1946)

Regie: Jack Hannah | 7 minuten | animatie, korte film, familie, komedie | Originele stemmencast: Pinto Colvig

Goofy speelt in ‘Ridder voor een dag’ (‘A Knight for a Day’), Cedric, een knecht die zijn heer en meester, Sir Loinsteak (heer Runderlapje), klaarstoomt voor een duel met de titelverdediger van het Britse rijk, Sir Cumference (heer Likmevest) tijdens de 123ste – compleet uitverkochte – Canterbury steekspelen. De druk is groot, want de start van het gevecht is al aangekondigd, maar voor Sir Loinsteak op het paard kan plaatsnemen gaat er iets fout en zit Cedric ineens in het harnas van zijn meester. Cedric wacht eigenlijk al jaren op het moment dat hij zelf ook eens een ridder kan zijn, dus dit is zijn kans. Vol goede moed betreedt hij de arena, maar wie Goofy een beetje kent, weet dat zijn goede bedoelingen vaak zijn talenten overtreffen. Overigens speelt Goofy elke rol (hij is iets minder goed herkenbaar als Sir Loinsteak en Sir Cumference, of de verkoper van de programmaboekjes, maar hij ís het wel!), maar de sympathie van de kijker gaat natuurlijk naar zijn Cedric uit.

‘Ridder voor een dag’ is een grappig filmpje, waarin een handjevol hilarische gags verwerkt zijn. Het schild waarop de leeuw angstig wegrent, bijvoorbeeld, of het 15e eeuwse horloge dat Sir Cumference draagt. Ook is Esmeralda, de prinses, om wiens hand het steekspel gehouden wordt, komisch in haar – soms verrassend aandoende – aanmoedigingen. Het verhaaltje is wel vrij voorspelbaar en ook wat de animatie betreft zijn we beter gewend. De achtergronden zijn nauwelijks gedetailleerd. Wel leuk is de sportcommentator die de voice-over doet, het geeft het filmpje een eigentijdse uitstraling. Al met al is ‘Ridder voor een dag’ leuk om eens te zien, zeker voor de Goofy-fan.

‘Ridder voor een dag’ verschijnt woensdag 23 oktober 2013 op blu-ray (als extra op de blu-ray van ‘Merlijn de tovenaar’).