Riddick (2013)

Regie: David Twohy | 119 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Vin Diesel, Jordi Mollà, Matt Nable, Katee Sackhoff, Dave Bautista, Bokeem Woodbine, Raoul Trujillo, Conrad Pla, Danny Blanco Hall, Noah Danby, Neil Napier, Nolan Gerard Funk, Karl Urban, Andreas Aspergis, Keri Hilson

Dominic Toretto (‘The Fast and the Furious’ (2001)) en Richard B. Riddick (‘Pitch Black’ (2000)) behoren tot de twee carrière definiërende rollen van Vin Diesel. Nu het de goeie kant opgaat met ‘The Fast & Furious’ serie heeft hij weer genoeg krediet opgebouwd om het personage van Riddick weer nieuw leven in te blazen. Mede door zijn huis als onderpand aan te bieden heeft Vin Diesel het voor elkaar gekregen om ‘Riddick’ te financieren. David Twohy, regisseur van de vorige twee films, is ook hier weer verantwoordelijk voor de regie.
Nadat hij is verstoten als heerser van de Necromongers is het “back to basics” voor Riddick. Hij wordt achtergelaten op een troosteloze woestijnplaneet die wordt gedomineerd door verschillende levensgevaarlijke beesten. Zijn herstel verloopt traag maar als hij zich eenmaal heeft ontdaan van het grootste gevaar stuit hij op een verlaten buitenpost voor premiejagers.

Riddick besluit zijn aanwezigheid op de planeet kenbaar te maken door middel van een noodsignaal. Aangezien hij nog steeds een van de meest gezochte criminelen is binnen het universum duurt het niet lang voordat hij gezelschap krijgt. Twee groepen premiejagers landen kort na elkaar; één onder leiding van Santana (Jordi Mollà) en de ander onder leiding van Johns (Matt Nable). Riddick laat zijn ultimatum al snel weten: laat één schip achter en niemand raakt gewond. Maar beide groepen premiejagers lijken hier geen oren naar te hebben. Zo begint een dodelijk kat-en-muisspelletje, zeker als de lokale fauna ook nog eens van zich laat horen.

Het personage van Riddick geldt toch wel als een van de tofste antihelden van de afgelopen jaren. De eerste half uur van de film focust zich alleen op Riddick en zijn drang om te overleven. Dit werkt verbazingwekkend goed en zodoende heerst er ook enige teleurstelling wanneer andere personages hun intrede doen. Vanaf het moment dat de premiejagers landen lijkt ‘Riddick’ een directe re-boot te worden van ‘Pitch Black’ (2000), wat niet per definitie iets slechts is. Riddick is tenslotte op zijn best wanneer hij als prooi wordt gezien maar eigenlijk de jager is.

Waar er in ‘Pitch Black’ (2000) in Radha Mitchell nog een geschikte antagonist schuilde is dit in ‘Riddick’ niet het geval. Katee Sackhoff (bekend van ‘Battlestar Galactica’ (2004-2009)) als de lesbische premiejager Dahl lijkt hier de beste papieren voor te hebben. Maar vanwege het feit dat de seksuele toespelingen van Riddick haar lijken te intrigeren is dit al snel voorbij en kan zij zich scharen bij de vele andere wegwerppersonages.

‘Riddick’ wint wel de prijs voor een van de beste kills dit filmjaar. Deze behoort samen met een erg spannende scène bij een kluis tot de hoogtepunten van deze film. Tot de dieptepunten behoren de zogenaamde levensgevaarlijke monsters. Deze gaan wel erg makkelijk dood. Net als de degelijke special effects voegen deze verder niks toe.

Het is jammerlijk dat er niet een origineler verhaal is toegepast op deze derde Riddick-film. De videogame ‘The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay’ had zich uitstekend geleend tot een verfilming. Te meer omdat dit de oorsprong van de antiheld belichtte en liet zien waar hij toch zijn nachtkijkers vandaan heeft.

‘Riddick’ is van hetzelfde laken een pak als je de film vergelijkt met ‘Pitch Black’ (2000). Het is een echt genrefilm die is toegespitst op wat fans van Riddick willen zien. Zodoende zullen fans van het genre, en Riddick in het bijzonder, worden bediend, maar zal ‘Riddick’ weinig nieuwe fans aantrekken. Beter dan het getroebleerde ‘The Chronicles of Riddick’ (2004) maar minder dan het originele ‘Pitch Black’ (2000).

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 5 september 2013
DVD- en blu-ray-release: 14 januari 2014