Riding in Cars with Boys (2001)

Regie: Penny Marshall | 125 minuten | drama, komedie, biografie | Acteurs: Drew Barrymore, Steve Zahn, Brittany Murphy, Adam Garcia, James Woods, Lorraine Bracco, Rosie Perez, Sara Gilbert, Peter Facinelli, Mika Boorem, Celine Margret, Vincent Pastore, Maryann Urbano, Alissa Dean, Jessica Leshnower, Aleksia Landeau, Kristin Procter, Temple Brooks, Lauren Lake, Maggy Gyllenhaal

‘Riding in Cars with Boys’, de film waarin van Drew Barrymore verwacht wordt dat ze een personage neerzet in de leeftijd van vijftien tot en met zesendertig, is een drama met een komisch randje. Knappe acteerprestaties van vooral Steve Zahn en Brittany Murphy. Drew Barrymore overtuigt voornamelijk in de scènes waarin ze de jong gehuwde moeder Bev speelt, de keuze om haar ook in te zetten in het gedeelte waarin ze een met kind geschopte tiener speelt, pakt wat minder geloofwaardig uit: vanuit de makers gezien begrijpelijk dat Barrymore ook deze rol moet spelen, immers de twaalfjarige Beverly werd al door een andere actrice vertolkt (Mika Boorem) en om nu voor de vijftien- en zesendertigjarige ook weer een ander te casten, was wellicht voor de identificatie met het karakter funest. Nu leeft het publiek, hoe zwelgend in zelfmedelijdend Bev ook is, toch met haar mee en dat is op het conto van Barrymore te schrijven. Barrymore slaagt er in haar personage toch nog sympathiek te maken, terwijl ze veel van haar misère aan zichzelf te danken heeft.

Toegegeven: het is niet moeilijk om dochter van James Woods en Lorraine Bracco te zijn: ouders die het goed bedoelen, maar vooral letten op de reacties van buitenstaanders. Wanneer Bev op haar vijftiende zwanger wordt van Ray Hasek (Steve Zahn) heeft ze haar plan al klaar, maar door een blik van haar vader geeft ze op en stemt ze toe om met Ray te trouwen. Bev had het zelf graag anders gezien, ze is bijzonder intelligent en wil dolgraag studeren aan de universiteit van New York. Enig soelaas biedt haar vriendschap met Fay (Brittany Murphy), die vrijwel gelijk zwanger raakt met haar boezemvriendin. Ray is geen slechte jongen, alleen is zijn doel in het leven minder hoog als die van zijn jonge vrouw. Zijn vergeetachtigheid wordt aangewakkerd door zijn alcoholmisbruik dat later overgaat in een heroïneverslaving en wanneer hij de belangrijkste dag van Bevs leven verpest, is dat het begin van het einde van hun relatie.

Het verhaal wordt door middel van lange flashbacks verteld, waarbij Bev’s zoon Jason centraal staat. Beide personages staan lijnrecht tegenover elkaar: hij vindt dat zij een slechte moeder is geweest en dat hij veel te snel volwassen moest worden, zij geeft juist aan dat alles wat zij gedaan heeft in het doel stond van haar zoon een betere toekomst te geven. Aan de kijker de vrijheid om partij te kiezen, dankzij Penny Marshall’s regie (‘Awakenings’) bindt zij haar publiek niet aan een karakter. Wat verder opvalt is dat de makers duidelijk een tijdsbeeld mee hebben willen geven, wat resulteert in typische jaren zestig en zeventig decors en kleding. ‘Riding in Cars with Boys’ is een mooi en ingetogen drama, wars van glamour en overdreven sentimentaliteit. Wellicht hier en daar wat aan de lange kant, maar liefhebbers van goed geacteerde acteursfilms kunnen hier hun hart aan ophalen.