Righting Wrongs-Zhi fa xian feng (1986)

Regie: Corey Yuen | 96 minuten | actie | Acteurs: Biao Yuen, Cynthia Rothrock, Melvin Wong, Roy Chiao, Corey Yuen, Ma Wu, Siu-Wong Fan, Paul Chang, James Tien, Siu-Ming Lau, Gei Ying Chan, Peter Cunningham, Karen Sheperd

Een advocaat, Hsia Ling-Chan genaamd, strijdt met een groot rechtvaardigheidsgevoel tegen al het kwade in de wereld. In een rechtszaak tegen twee drugsbazen krijgt hij een domper te verwerken wanneer een belangrijke getuige en zijn gezin uit de weg worden gewerkt. Daarbij lijkt de wettelijke macht meer op de hand van de misdadigers dan van de aanklagers. Moedeloos door alle tegenwerking, besluit hij het recht in eigen handen te nemen. De Westerse politieagent Cindy en haar sukkelige assistent gaan in de tussentijd op onderzoek uit. Geleidelijk aan lopen de zaken volkomen uit de hand.

Anders dan de Hong Kong-cinema van voor 1986 zoekt ‘Righting Wrongs’ het niet zozeer in de culturele traditie of nostalgie, maar is het een meer eigentijdse film. Doordat veel van ouderwetse fantasie of magie verdwijnt, leunt de film echter wel heel veel op de actie. ‘Righting Wrongs’ voelt als gevolg aan als de equivalent van de Amerikaanse b-film. Veel actie, weinig plot. Ook de traditionele vechtsporten delven het onderspit. De actie is grotesker, maar daardoor ook liefdelozer en afstandelijker. Autoachtervolgingen, ontploffingen en tientallen doden (niet  alleen mannen, maar ook vrouwen en kinderen zijn niet veilig). De archaïsche finesse is gepasseerd ten faveure van het grote gebaar. Bovendien is ‘Righting Wrongs’ tamelijk zwart wit. Het is goed tegen slecht, een tussengebied bestaat niet. Hoewel de advocaat zich met dezelfde zware middelen bedient als de slechteriken, hij maakt bijvoorbeeld weinig onderscheid tussen leven en dood, doet hij alles vanuit een vrome goedheid voor de mens.

De actie wordt echter wel goed in scène gezet, met gevoel voor spanning en drama. Dat is vooral op het conto van de rustige, overzichtelijke montage, die stukje voor stukje de aanvaringen openbaart. Hoewel grotesker, zijn de vechtpartijen ook creatief. Ze nemen veel speeltijd in beslag, maar gaan niet snel vervelen. Misschien wordt er net wat te veel gebruik gemaakt van slow motion, effect sorteren doet het wel. Een ander pluspunt is de subtiele humor. Het speelt geen hoofdrol, maar is altijd sluimerend aanwezig. Zo ontstaat een prettige balans tussen ernst en luchtigheid.

Het gebrek aan plot, de nadruk op actie, de jaren 80 muziek. Anno 2015 komt het allemaal enigszins belegen over, maar dat betekent niet dat de film zonder waarde is. Want de genreconventies van nu waren de noviteiten van toen. Stunts en effecten ogen herkenbaar, want ze zijn de afgelopen dertig jaar talloze keren nagedaan. ‘Righting Wrongs’ is een authentiek document uit die tijd, dat in de loop der jaren veel navolging gehad heeft. Erg goed is het niet, genietbaar zeker wel.

Wouter Los