Risky Business (1983)

Regie: Paul Brickman | 99 minuten | komedie, misdaad, drama, romantiek | Acteurs: Tom Cruise, Rebecca De Mornay, Joe Pantoliano, Richard Masur, Curtis Armstrong, Bronson Pinochet, Nicholas Pryor, Janet Carroll, Shera Danese, Raphael Sbarge, Bruce A. Young, Kevin Anderson, Sarah Partridge, Nathan Davis, Scott Harlan

Zoals John Travolta altijd zal worden herinnerd om zijn dansbewegingen in ‘Saturday Night Fever’ (1977), zo heeft Tom Cruise zich in ‘Risky Business’ onsterfelijk gemaakt door te dansen en glijden in zijn ondergoed op het nummer ‘Old Time Rock and Roll’ van Bob Seger. Deze korte, grappige scène maakt Cruise in een klap beroemd. Joel (Tom Cruise) viert hier het feit dat zijn ouders een week weg zijn en hij het rijk alleen heeft. De ‘risky business’ beginnen wanneer Joel via een vriend in contact komt met call girl Lana (Rebecca DeMornay). Lana eist de volgende ochtend driehonderd dollar voor bewezen diensten. Naïeve Joel laat Lana alleen in zijn huis achter om geld bij de bank te halen. Wanneer hij terugkomt ontbreekt een van moeders antiquiteiten en is Lana nergens te bekennen. Maar Lana keert terug en maakt Joel wijs op de vlucht te zijn voor haar pooier Guido (Joe Pantoliano). Goedzak Joel gelooft haar en zij mag tijdelijk bij hem intrekken. Zijn vader had hem verboden in de Porsche te rijden, maar de verleiding is te groot voor Joel. Hij rijdt de Porsche Lake Michigan in en heeft plotseling veel geld nodig om te auto te repareren. Lana stelt voor zijn vrienden aan haar collega’s voor te stellen in zijn huis om zo geld te verdienen. Joel moet wel instemmen met haar idee en het huis verandert in een goedlopende entreprise. Hij verliest totaal de controle over zijn voorheen rustige leven en moet zich een slag in de rondte draaien om alles weer in orde te krijgen. Alle gebeurtenissen veranderen Joels kijk op het leven.

‘Risky Business’ was voor die tijd best controversieel vanwege de grote rol die seks in het verhaal speelt. Het script is grappig en zit goed in mekaar. Het contrast tussen Joel’s onschuld en Lana’s ervarenheid wordt op meerdere manieren duidelijk gemaakt. Tom Cruise was pas 19 jaar in ‘Risky Business’, maar voor de rol stopte hij met sporten en at veel junk food om nog meer op een tiener te lijken. Hij speelt in ‘Risky Business’ zijn meest onschuldige karakter tot nu toe. Later koos hij expres voor cynische en stoere rollen (‘Top Gun’ (1986), ‘Rain Man’ (1988), ‘Cocktail’ (1988), ‘Born on the Fourth of July’ (1989) en ‘Days of Thunder’ (1990)) om te laten zien dat hij meer kon dan alleen de lieve jongen uit te hangen. In ‘Risky Business’ toont Cruise zijn potentie een groot acteur te worden als charmeur met een goed hart. Met zonnebril en glimlach is Joel Goodsen de voorbode van ‘Jerry Maguire’ (1996). In 2004 ontving Cruise een oeuvreprijs van De Broadcast Film Critics Association. Rebecca De Mornay maakte haar filmdebuut als koele, geharde Lana. Beiden zetten hun karakters met overtuiging neer.

De thema’s van ‘Risky Business’ zijn tijdloos. Slechts weinig tienerkomedies weten het publiek jaren na het maken van de film nog steeds te boeien. De film speelt in op de onzekerheden van tieners die op de rand van volwassenheid staan, de ambities, de zorgen over de toekomst. De dilemma’s tussen verantwoordelijkheid en lol. “There’s a time for playing it safe and a time for risky business…”

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 16 februari 1984