Road Trip (2000)

Regie: Todd Phillips | 93 minuten | komedie, avontuur | Acteurs: Breckin Meyer, Seann William Scott, Amy Smart, Paulo Costanzo, DJ Qualls, Tom Green, Rachel Blanchard, Anthony Rapp, Fred Ward, Andy Dick, Ethan Suplee, Horatio Sanz, Rhoda Griffis, Marla Sucharetza, Edmund Lyndeck, Ellen Albertini Dow, Jessica Cauffiel, Kohl Sudduth, Wendell B. Harris Jr, Rini Bell, Jaclyn DeSantis, Aliya Campbell, Kim Fox, Patricia Gaul, Richie Dye, Mary Lynn Rajskub, Tim Ware, Julia Wright, Paula Claire Jones, Richard Peterson, Phe Caplan, Avery Waddell, Omar J. Dorsey, Preston Brant, Mia Amber Davis, Jimmy Kimmel, Bethany Sacks, Charlie McWade

Het is een van de beste universiteitstradities aller tijden. Een ‘Road Trip’, oftewel een autoreisje door studenten. Deze film staat natuurlijk garant voor een hoop puberale humor met viezigheid, rare situaties en (leed)vermaak. Wie beter dan komiek Tom Green (van toentertijd MTV’s The Tom Green Show) kan het verhaal van ‘Road Trip’ vertellen? Het gaat van start op de University of Ithaca waar gekke Barry Manilow (Green) een groepje ongeïnteresseerde bezoekers rondleidt en dingen wijsmaakt. Barry is daar al acht jaar blijven steken als student. Wanneer iemand vraagt of er hier ooit iets interessants gebeurt, vertelt Barry een spannend verhaal: hoe vier studenten op reis gingen om een sextape te onderscheppen.

Op aansporen van zijn vriend E.L. (Seann William Scott) gaat Josh (Breckin Meyer) vreemd met de sexy Beth (Amy Smart). De videoband van dit avontuurtje wordt onverhoopt naar Josh zijn vriendinnetje (Rachel Blanchard) in Austin, Texas gepost. Paniek! En tijd voor een ‘Road Trip’. Vrienden E.L. en Rubin (Paulo Costanzo) gaan met Josh mee, want het is niet alsof ze moeten studeren of zo. Nerdje Kyle (DJ Qualls) mag mee vanwege zijn auto. Barry blijft thuis om slang Mitch te voeren (en hoe!). Onderweg gebeurt er van alles waaronder autopech en een bezoekje aan een spermabank. Tot overmaat van ramp reist Beth de jongens achterna en zit een jaloerse docent Josh dwars.

‘Road Trip’ past in het rijtje Amerikaanse tienerfilms met de ‘American Pie’ films en ‘Dude Where’s My Car?’ (2000) waar Seann William Scott bekend mee is geworden. Zijn E.L. is een soort van Stifler uit ‘American Pie’, misschien is hij hier wat aardiger. Hier ook wat fysieke humor ten koste van hem. Hoofdrolspeler Breckin Meyer was de skateboarder uit de film ‘Clueless’ (1995). Vriendin Tiffany is een rol van Rachel Blanchard de ster van de tv-serie ‘Clueless’ (1996-1999) . Breckin Meyer en Amy Smart die Beth speelt, zaten samen ook in ‘Rat Race’ (2001). De schuwe Kyle ondergaat tijdens deze trip een enorme verandering. Deze acteur, genaamd D.J. Qualls is ‘The New Guy’ (2002). Rubin wordt gespeeld door Paulo Costanzo, het neefje van ‘Joey’ (2004). Hij brengt wat verlichting als de hersens van het stel, maar ja, hij rookt weer een hoop wiet tegen zijn neuroses.

Naast vieze grappen zit er ook wat (tiener)wijsheid in, bijvoorbeeld hoe vreemdgaan wanneer je in plaatsen met verschillende postcodes zit, geen vreemdgaan is. Ja, voor wie van flauwe tienerhumor houdt kan deze film echt niet stuk. Een cameo van Andy Dick, Tom Green als verteller, wat wil je als liefhebber nog meer? ‘EuroTrip’ (2004), door dezelfde makers, kan worden gezien als het vervolg erop. ‘Road Trip’ zelf is een hilarische komedie met soms misselijke, maar altijd effectieve grappen en grollen.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 21 september 2000