Rocky III (1982)

Regie: Sylvester Stallone | 99 minuten | actie, drama | Acteurs: Sylvester Stallone, Talia Shire, Burt Young, Carl Weathers, Burgess Meredith, Tony Burton, Mr. T., Hulk Hogan, Ian Fried, Wally Taylor, Gene Crane, Frank Stallone

Buiten het gegeven dat de derde Rocky-film niet de beste is uit de reeks, markeert de film enkele bijzondere gebeurtenissen. Zo is Rocky Italiaanse Hengst Balboa (Sylvester Stallone) nu wereldkampioen boksen en is hij degene die wordt uitgedaagd. Daarnaast maken wij kennis met de ultieme filmhit van rockband Survivor, die met het nummer Eye of the Tiger een wereldhit scoorde. Maar meest aansprekend van Rocky III isde tegenstander van Stallone.

Niemand minder dan Mr. T. draaft op als gevaarlijke uitdager van Stallone, Clubber Lang. T. maakte jaren deel uit van de serie The A-Team. Met zijn opvallende verschijning, baard en mohawk, ziet hij eruit als een ongeleid projectiel. Het moge duidelijk zijn dat Mr. T. niet de man is van de dialogen. Hij laat liever zijn vuisten spreken en is voor niemand bang. In de rol van Clubber Lang is Mr. T. op zijn plaats. Op de vraag van een journalist wat hij verwacht van het duel tussen hem en Rocky, draait hij zijn hoofd naar de camera en antwoordt bloedserieus: Pijn!.

Het begin van Rocky III is hoopvol. Vakkundig gemonteerde beelden van Stallone die als nieuwe wereldkampioen boksen de ene na de andere uitdager tot moes slaat, vermengt met de opzwepende klanken van Eye of the Tiger. Stallones hoofd prijkt op de voorkant van prominente tijdschriften en we zien dat Stallone en zijn vrouw en kind genieten van de sterrenstatus van papa.

Helaas daalt het niveau van de film na de sterke opening. Rocky III staat, meer dan de twee vorige delen, in het teken van het uiteindelijke titelgevecht. Gunstig voor liefhebbers van actie, maar gevolg is wel dat het verhaal eronder lijdt. Zo blijft de relatie tussen Stallone en zijn vrouw, Talia Shire, onderbelicht. In Rocky II had Stallone zoveel schade aan zijn oog dat hij niet meer mocht boksen, maar in deel drie is de permanente schade verdwenen! Burgess Merediths rol als Stallones trainer is ook minder intens dan voorheen.

In Rocky III wordt Stallone een karikatuur van zichzelf. Ooit begon hij als onbekende bokser, maar in deze film doet hij alles voor geld. Reclamespotjes zijn geen probleem meer voor hem, hij geeft vele interviews en vecht een wedstrijd uit met worstelaar Thunderlips (Hulk Hogan). Voor liefdadigheid, dat wel. De beelden van Stallone die letterlijk opbokst tegen de kolossale Hogan zijn weliswaar komisch, maar ook overbodig. Het doet afbreuk aan het eenvoudige karakter van Rocky Balboa uit eerdere films.

Goed is daarentegen de slowmotiontechniek die regisseur Sylvester Stallone gebruikt om de intensiteit van de beelden te vergroten. Het is één van de sterke kanten van de film. De vertraagde opnames van een agressieve Mr. T. die Stallone vol op zijn gezicht raakt, zijn indrukwekkend. De klappen lijken des te harder aan te komen. In één van de betere scènes, op een strand in de buurt van Los Angeles, Californië, mengt de regisseur vertraagde trainingsarbeid met eerdere, grote tegenslagen van Rocky.

Jammer aan de derde Rocky is dat het geheel niet meer zo verrast. De cast is hetzelfde als in voorgaande films en het verhaal biedt niets nieuws onder de zon. Rocky III is gewoon niet meer zo rauw als de twee voorgangers: het is gelikt. Is geen schande, alleen de emoties van de nietsnut die het onmogelijke mogelijk maakt, zijn verdwenen. Gelukkig is de aanwezigheid van Mr. T. in zijn bekendste filmrol reden genoeg om Rocky III te zien.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 15 juli 1982