Ronin (1998)

Regie: John Frankenheimer | 121 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Robert De Niro, Jean Reno, Natascha McElhone, Stellan Skarsgard, Jonathan Pryce, Sean Bean, Skipp Sudduth, Michael Lonsdale, Katarina Witt

Vijf huurlingen worden door een vrouw benaderd om een koffer met onbekende inhoud te stelen. Haar opdrachtgever blijft voor iedereen geheim. Ieder heeft zo zijn eigen specialiteit. In korte tijd moeten ze samenwerken en weten wat ze aan elkaar hebben. Sommigen kunnen het niet goed met elkaar vinden, en de spanningen binnen de groep lopen dan ook hoog op. Bij de eerste aanslag om het koffertje in handen te krijgen, blijkt er een verrader in het spel te zijn. Iemand die de inhoud aan de hoogste bieder wil verkopen. Bijna niemand is meer te vertrouwen, er begint een race tegen de klok om het koffertje zo snel mogelijk in handen te krijgen.

Ronin zijn samurai-krijgers, ze konden hun meesters niet beschermen voor de dood en worden nu gedwongen om rond te zwerven en naar werk te zoeken als bandieten of huurmoordenaars. Dit is het basis idee dat schuil gaat achter Ronin. De schrijvers van het verhaal, J.D. Zeik en Richard Weisz, wilde dit gegeven naar het heden verplaatsen. Het groepje huurlingen staat voor de samurai-krijgers en ze zijn op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.

Regisseur John Frankenheimer heeft al meerdere films in Frankrijk opgenomen, waaronder ‘The Train’ (1963), ‘Grand Prix’ (1966), ‘The Impossible Object’ (1973) en ‘French Connection II’ (1975). Hij wist dat Frankrijk perfecte locaties had voor ‘Ronin’. De eerste spectaculaire achtervolgingsrace werd gefilmd in de smalle straatjes van het oude Nice. Verder is er opgenomen in Parijs.

Robert De Niro speelt Sam, hij is een voormalig CIA agent en hij weet heel veel van wapens en strategieën. Dit tot grote ergernis van Spence (Sean Bean). Het loopt dan ook uit op een confrontatie tussen deze twee. Jean Reno speelt Vincent een voormalig KGB agent, hij is de man die alles kan regelen van wapens, explosieve tot snelle auto`s. Hun vrouwelijke opdrachtgever is Deidre, gespeeld door Natascha McElhone. Verder zien we Stellan Skarsgård als Gregor en Jonathan Pryce als Seamus. Seamus is de geheimzinnige opdrachtgever van Deidre.

De schietpartijen en auto achtervolgingen volgen elkaar in rap tempo op. Dit geeft de film veel vaart en de film is hierdoor geen moment saai. De locaties in Frankrijk zien er mooi uit, de film zit vol actie en snelle mooie auto’s. Vooral de auto achtervolgingen in Nice ziet er spectaculair goed uit.
Misschien wel de beste auto-achtervolgingen, die er gemaakt zijn. Het acteerwerk is perfect, vooral topacteur Robert De Niro speelt weer uitstekend. Iedereen heeft een interessante rol. Ze hebben allemaal een eigen agenda en niemand is te vertrouwen. Ze zijn gaan allemaal tot het uiterste om hun opdracht uit te voeren.

‘Ronin’ zit vol actie en spanning en bezorgt je zeker twee uur vermaak. Al hoewel de lengte van de film misschien iets korter had mogen zijn, is ‘Ronin’ een echte aanrader.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 14 januari 1999