Rosalinda (2010)

Regie: Rogier Hesp | 10 minuten | korte film | Acteurs: Stijn Taverne, Bart Klever, Lisa Zweerman, Lotte Stig

NPS Kort! is een jaarlijks project dat in 2010 haar 10-jarig bestaan viert. Elk jaar, op 2001, het eerste jaar, na, zijn er tien korte films geproduceerd. Omdat 99 geen mooi rond getal is, is er voor de editie 2010 een elfde filmpje gemaakt, zodat er in tien jaar tijd een verzameling is ontstaan van honderd korte, Nederlandse films. ‘Rosalinda’ is in samenwerking met VERS – het project voor nieuw talent van de Vereniging voor Nieuwe Film- en Televisiemakers, geproduceerd. Voor de regie tekende Rogier Hesp, het scenario is van de hand van Michael Leendertse.

Het is de verschrikking van het gros van het winkelend publiek: draaiorgels. Menigeen zal zich afvragen wie je daar nu nog een plezier mee doet, maar er schijnen toch nog steeds mensen te zijn die er hun brood mee verdienen. ‘Rosalinda’ gaat over zo’n man: een (waarschijnlijk alleenstaande) vader met zijn zoon Jelle van veertien. Jelle helpt altijd mee, hij schudt met het centenbakje. Maar veertien is een lastige leeftijd om je vader te moeten helpen, zeker wanneer het zo’n tegenovergesteld-van-cool beroep is… Wanneer Jelle van twee leeftijdsgenootjes een uitnodiging voor een gabberfeest krijgt, plus als voorbereiding hierop een cassettebandje, wordt de recalcitrante puber in hem wakker. Als vader hem dan ook nog verbiedt naar het feest te gaan, omdat het op donderdagavond – koopavond – is, zijn de poppen (en later de gabbers) aan het dansen.

‘Rosalinda’ profiteert van een goed acterende cast: Stijn Taverne als Jelle is erg op zijn plek. Bart Klever speelt de rol van vader ook erg goed, maar krijgt net wat minder ruimte zich te profileren. Wat ook goed gedaan is is de sfeer van de jaren negentig weergeven. Het is duidelijk dat daar veel aandacht aan is besteed. Prima filmpje, over hoe ouders met hun kinderen om moeten gaan en vice versa.