Run & Jump (2013)

Regie: Steph Green | 102 minuten | drama | Acteurs: Maxine Peake, Edward MacLiam, Will Forte, Sharon Horgan, Clare Barrett, Ciara Gallagher, Ri Galway, Kelby Guilfoyle, Michael Harding, Joseph Kelly, Tim Landers, Ruth McCabe, Brendan Morris

Will Forte was al 32 toen hij in 2002 ineens de aandacht van het grote publiek kreeg als vast castlid van de Amerikaanse sketchshow ‘Saturday Night Live’. Daarvoor was hij al een jaar of vijf achter de schermen van diverse komische tv-programma’s actief, maar Forte bleek ook vóór de camera goed uit de voeten te kunnen. In 2012 stopte Forte bij ‘SNL’ en kreeg zo meer tijd om aan zijn filmcarrière te werken. Tot nu toe heeft hem dat geen windeieren gelegd, want hij kreeg – vooral voor zijn rol in ‘Nebraska’ (2013) van regisseur Alexander Payne – veel lof. En dus mag Forte zich nu tot de ‘incrowd’ van Hollywood rekenen. Al moet hij daar zelf nog aan wennen; toen Jack Nicholson – al jaren een goede vriend van Fortes tegenspeler in ‘Nebraska’, Bruce Dern – een feestje gaf ter ere van de release van de film en nieuwkomer Forte ineens oog in oog stond met acteermastodonten als Peter Fonda, de inmiddels overleden Mickey Rooney en Nicholson zelf, voelde hij zich weer even dat kleine jongetje in een speelgoedwinkel. ‘Ik vond het echt geweldig om daar te zijn!’, aldus de sympathieke acteur.

Nog voor ‘Nebraska’ filmde Forte de film ‘Run and Jump’ (2013), van de debuterende Ierse cineaste Steph Green. Hierin is hij te zien als de Amerikaanse hersenchirurg Ted Fielding, die een aantal maanden intrekt bij de Ierse familie Casey. Vader Conor (Edward MacLiam) is een medisch wonder. De beroerte die hij enige tijd geleden kreeg, had hem zomaar zijn leven kunnen kosten. Conor raakte in coma en liep fikse hersenbeschadiging op, maar ontwaakte wonderwel en mag nu met zijn vrouw Vanetia (Maxine Peake) en kinderen mee naar huis. Ted gaat met hem mee om hem te volgen. Zo’n interessante ‘case study’ zie je namelijk niet elke dag voorbijkomen! Conor blijkt echter verre van de oude en kan niet zomaar zijn rol in het gezin weer op zich nemen. Vanetia lucht haar hart bij de Amerikaanse logé en de twee groeien nader tot elkaar. Als ook de kinderen steun vinden bij Ted, lijkt hij de rol van huisvader langzaam maar zeker op zich te nemen.

Hoewel de schuchtere Ted en de levenslustige Vanetia tegenpolen zijn, zie je al snel dat deze twee naar elkaar toe zullen groeien. Die voorspelbaarheid is een van de vele gemiste kansen van het scenario van ‘Run and Jump’ (van de hand van regisseur Green en Ailbhe Keogan). Bepaalde verhaallijntjes verdienen meer ruimte (of hadden anders weggelaten moeten worden). Nu komt bijvoorbeeld het subplotje rond puberzoon Lenny (Brendan Morris) die worstelt met zijn seksualiteit niet goed uit de verf. Men stapt ook wel erg makkelijk over van zwaar drama naar luchtigere scènes. Het scenario is dus niet in balans, en dat terwijl we deze film dolgraag goed willen vinden. ‘Run and Jump’ en zijn personages zijn namelijk heel sympathiek en we gunnen hen een sterk, uitgebalanceerd script. Het acteerwerk is heel behoorlijk, met name van Peake en Forte. Daarom is het zo jammer dat het script hun personages geen eer aandoet. ‘Run and Jump’ is een charmante film, met jammer genoeg een gebrekkig script. Daar had zeker meer ingezeten.

Bioscooprelease: 17 april 2014
DVD-release: 25 september 2014