Runaway Bride (1999)

Regie: Garry Marshall | 116 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Julia Roberts, Richard Gere, Joan Cusack, Hector Elizondo, Rita Wilson, Paul Dooley, Christopher Meloni, Donal Logue, Reg Rogers, Yul Vazquez, Jane Morris, Lisa Roberts Gillan, Kathleen Marshall, Jean Schertler, Tom Hines

In 1999 kwam er een vervolg op de samenwerking van het méést romantische filmduo van de jaren negentig uit de film ‘Pretty Woman’: Richard Gere en Julia Roberts. De vonken vlogen van het scherm destijds, dus zag men wel brood in een nieuw produkt van deze twee Hollywoodiconen. Ook in ‘Runaway Bride’ zit het wel goed met de chemie tussen deze twee acteurs, maar de film haalt het niveau van zijn voorganger niet. Waar dat aan ligt, is niet geheel duidelijk. Het verhaal is net zo min geloofwaardig als dat van ‘Pretty Woman’ (en dat pikten we wel!), er wordt niet slecht in geacteerd, er zitten best leuke grappen in (“Hi leave a message after the beep. If you want to send me a fax then buy me a fax machine.” Of als Maggie haar bruidegom bij het altaar laat staan en op een Fed Ex-truck springt: “Where is she going?” “I don’t know, but she’ll be there by 10:30 tomorrow.”), maar toch ontbreekt er iets aan de film.

Misschien is het omdat het publiek te snel moet wennen aan Maggie en Ike als een koppel. Tenslotte is ze meer dan de helft van de film nog van plan om te trouwen met Bob. De film is zo gemonteerd dat het lijkt of ze er langer over doen om verliefd op elkaar te worden, maar als je terugdenkt moet alles binnen een paar dagen gebeurd zijn. Gezien het feit dat Maggie en Ike zo’n hekel aan elkaar hebben aan het begin van de film, is dat praktisch onmogelijk. Volgens deze film is het hebben van een eigen mening gelijk aan weten hoe je je eieren het liefst eet en dat was waar het bij Maggie aan schortte. Ze wist niet wie ze was, maar Ike wist dat wel. Toch knap om in een week iemand zo weten te doorgronden, wat zijn voorgangers in jaren niet lukte. Of was het dan toch ‘meant-to-be’? Kortom, deze ‘Pretty Woman II’ is leuk als tussendoortje, maar voor een echt romantische avond, kun je beter ‘Notting Hill’ of ‘Pretty Woman’ huren. Of gaan trouwen natuurlijk.

Bioscooprelease: 9 september 1999