Rush (2013)

Regie: Ron Howard | 123 minuten | actie, biografie, drama, sport | Acteurs: Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco Favino, David Calder, Natalie Dormer, Stephen Mangan, Christian McKay, Alistair Petrie, Julian Rhind-Tutt, Colin Stinton, Jamie de Courcey, Augusto Dallara, Ilario Calvo, Patrick Baladi, Vincent Riotta, Martin Savage

“Twee gezichten, één formule als Lauda en Niki”. De Jeugd van Tegenwoordig refereren in hun nummer “Watskeburt” naar het bekendste ongeluk in de geschiedenis van Formule 1, tevens een onderwerp in de nieuwe film van Ron Howard: ‘Rush’. Na hun succesvolle samenwerking tijdens ‘Frost/Nixon’ (2008) hebben scenarist Peter Morgan en regisseur Ron Howard wederom de handen ineen geslagen om het verhaal over de rivaliteit tussen Formule 1-coureurs James Hunt en Niki Lauda te vertellen. Acteurs Chris Hemsworth (bekend van o.a. ‘Thor’ (2011)) en Daniel Brühl (bekend van o.a. ‘Inglourious Basterds’ (2009)) spelen de hoofdrollen.

Midden jaren 70 komen twee zeer getalenteerde coureurs op in de Formule 1: de flamboyante Brit James Hunt (Chris Hemsworth) en de pragmatische Oostenrijker Niki Lauda (Daniel Brühl). Beide vinden hun oorsprong in een welgestelde familie, maar hier houden de vergelijkingen op. Waar Hunt meer op gevoel en intuïtie vertrouwt, laat Lauda door middel van kansberekeningen en motoraanpassingen niks aan het toeval over.

Terwijl hun rivaliteit het kookpunt benadert nadat Lauda het kampioenschap heeft binnengehaald raakt deze betrokken in een tragisch ongeluk. Ternauwernood overleeft Lauda het ongeluk, maar of hij ooit nog zal kunnen racen is nog maar zeer de vraag. Kan Hunt nu eindelijk wel die begeerde kampioenschap binnenslepen of zal Lauda toch een onverwachtse comeback maken?

Ron Howard is op z’n best als hij films maakt geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Waar films als ‘Angels & Demons’ (2006) en ‘Ransom’ (1996) snel zijn vergeten, kunnen films als ‘Apollo 13’ (1995) en ‘A Beautiful Mind’ (2001) rekenen op een langer verblijf in het geheugen.

Gelukkig hoort ‘Rush’ tot de laatste categorie thuis en is het genieten geblazen. Vanaf het eerste moment word je meegetrokken in de fascinerende wereld die Formule 1 heet. Gevuld met snelle auto’s, charismatische coureurs en mooie vrouwen is het in ieder geval nooit saai. Net zoals de fraaie racescènes heeft de verhaalvertelling een hoog tempo. Halverwege de film wordt er op de rem getrapt om te zorgen dat het uitstekende scenario goed tot zijn recht komt. De weergave van de jaren 70 is ook erg goed gelukt, je waant je daadwerkelijk in het tijdperk tijdens het zien van ‘Rush’. Een pluim voor de cinematografie.

Maar degene die echt de show stelen zijn toch wel hoofdrolspelers Chris Hemsworth en Daniel Brühl. De dynamiek tussen de twee spat van het scherm. Lauda en Hunt zijn elkaars tegenpolen en daarom zal je in het begin eerder naar een van de twee neigen. Maar gedurende de film is het, mede door het sublieme acteerwerk, makkelijk om voor beiden partijen sympathie op te brengen.

Het enige puntje van kritiek op ‘Rush’ is de soms onnodig toegevoegde dramatiek; zoals het feit dat Lauda zelfs op de operatietafel naar Formule 1 races blijft kijken. Dit soort scènes zijn overbodig en leiden af van het geheel.

‘Rush’ is een enerverende rit van twee uur, het sterke acteren en meeslepende verhaal zorgen ervoor dat het veel meer is dan een standaardfilm over autosport. Dus neem een voorbeeld aan de titel en haast je naar de bioscoop!

Scott van der Winden

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 3 oktober 2013