Sabotage (2014)

Regie: David Ayer | 105 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Sam Worthington, Joe Manganiello, Josh Holloway, Terrence Howard, Max Martini, Kevin Vance, Mark Schlegel, Ned Yousef, Mireille Enos, Maurice Compte, Martin Donovan, Michael Monks, Nick Chacon, Tim Ware, Gary Grubbs

Sinds een paar jaar is Arnold (Ah’nold voor vrienden) Schwarzenegger weer druk bezig om zijn filmcarrière nieuw leven in te blazen. Met wisselend resultaat. Het blijkt dat de Oostenrijkse eik het niet meer in zijn eentje kan. Het voor hem geschreven ‘The Last Stand’ (uit 2013) flopte genadeloos en ook het dit jaar verschenen ‘Sabotage’ was hetzelfde lot beschoren. Schwarzenegger doet het dan wel weer goed naast Stallone getuige de ‘Expendables’  reeks en ‘Escape Plan’. De tijd dat Arnie in zijn eentje volle zalen trok is voorbij.

In ‘Sabotage’ vertolkt Schwarzenegger de rol van John ‘Breacher’ Wharton. Deze gast staat aan het hoofd van een elitekorps van de narcoticabrigade. Het team steelt miljoenen aan contant geld uit een beveiligd onderkomen van een drugskartel. Het lijkt er op dat de missie geslaagd is en het team wegkomt met de misdaad, totdat iemand de leden van het team één voor één begint te vermoorden. Wharton gaat op zoek naar de dader en probeert zijn team bij elkaar te houden, want de bende dreigt door interne strubbelingen uit elkaar te vallen.

Regisseur David Ayer is in staat om spannende en pakkende misdaadverhalen te schrijven. Hij is verantwoordelijk voor het script van ‘Training Day’ en blikte ‘End of Watch’, ‘Harsh Times’ en ‘Street Kings’ in. Niet de minste naam dus. ‘Sabotage’ is echter een smet op zijn carrière, want deze film haalt nergens het niveau van eerdere genoemde producties. Schwarzenegger probeert te acteren en diepgang in zijn rol aan te brengen – dat doet hij niet eens zo verkeerd – maar dat lukt niet. Het ligt niet zozeer aan Arnie, maar aan het script. Als een personage het zwaar heeft, wordt hij met neergeslagen hoofd en een glas sterke drank in een schaduwrijk hoekje afgebeeld. Een aaneenschakeling van clichés dus.

Alle personages zijn stereotypes. Zo kom je de als een bootwerker vloekende agente tegen, zie je een ogenschijnlijk stoere metalhead met gouden hart en keert de aalgladde player terug. Op zich niet zo bezwaarlijk, maar de cast krijgt zulke tenenkrommende dialogen in de mond gelegd dat je geen enkel personage gaat waarderen. Iedereen in ‘Sabotage’ barst van de testosteron en plamuurt elke zin met een overdaad aan krachttermen. Alsof je naar een stel rappers of gefrustreerde pubers luistert. Ook de dames vloeken er flink op los. Het is zo lachwekkend stoer bedoeld dat het pijnlijk wordt.

Daarnaast is het erg duidelijk dat de jaren flink tellen voor Schwarzenegger. Zijn actiescènes komen geforceerd over en blijven veelal beperkt tot shoot outs. Daarnaast maakt deze film duidelijk dat hij geen groot acteur is en het vooral van zijn fysiek en charisma moet hebben. Helaas is ‘Sabotage’ een film waarin hij een schimmig personage speelt dat niet sympathiek is. Er zit geen relativerende humor in en Arnie zonder een paar belegen oneliners kan echt niet. De Oostenrijker gedijt het best met luchtige rollen, een vleug humor en dito dialogen. Deze film mist die zelfrelativering. Jammer.

Bioscooprelease: 15 mei 2014
VOD-release: 25 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 25 september 2014