Safe Haven (2013)

Regie: Lasse Hallström | 111 minuten | drama, romantiek, thriller | Acteurs:  Julianne Hough, Josh Duhamel, Cobie Smulders, David Lyons, Mimi Kirkland, Noah Lomax, Lauren York, Mike Pniewski, Cullen Moss, Jasper Grey, Ric Reitz, Robin Mullins, Laura Avnaim, Christopher Cozort, T. Alloy Langenfeld, Kathy Walton Pulley, Beth Gosnell, Christine Baer

De boeken van Nicholas Sparks vinden al geruime tijd schijnbaar automatisch hun weg naar het witte doek. De Amerikaan schrijft zijn bestsellers volgens een beproefd recept, waardoor je als lezer de zekerheid hebt dat de roman je aan zal spreken. Met de films die gebaseerd zijn op zijn pennenvruchten is dat al niet anders. Lasse Hällström, bekend van pareltjes als ‘Chocolat’, ‘What’s Eating Gilbert Grape’ en ‘Hachi: A Dog’s Tale’, tekende voor de tweede keer voor de regie van een Nicholas Sparks-film. De eerste, het mierzoete ‘Dear John’ (2010) viel echter tegen, maar gelukkig blijkt de verfilming van het bij vlagen zelfs spannende “Safe Haven” bij Hällström in veilige handen.

‘Safe Haven’ opent met een fragment van een vluchtende vrouw, er is bloed en een lichaam dat op de grond ligt. De vrouw weet op het nippertje te ontkomen, ondanks dat de politie haar op de hielen zit. In de bus is ze veilig, en wanneer er bij het idyllische kustplaatsje Southport (waar de film ook daadwerkelijk opgenomen is) een stop gemaakt wordt en ze koffie haalt bij de lokale kruidenier, besluit ze in een opwelling de busreis te laten voor wat ie is en haar geluk te beproeven in het slaperige stadje. Een baantje als serveerster heeft ze binnen no time geregeld en ook een huisje – een schattig houten optrekje, waar nog wel het een en ander aan vertimmerd moet worden, midden in een bos – is zo geregeld. Dat Katie hiermee haar toekomst niet direct veilig heeft gesteld, mag duidelijk zijn; er moet nog het een en ander overwonnen worden. De aandacht van jonge, knappe weduwnaar Alex heeft ze in ieder geval snel te pakken, maar Katie laat zich niet zomaar inpakken door zijn charmes en vrijgevige natuur. Maar een spontane stranddate mét Alex’ twee kinderen en een verregende kanotocht later springt de vonk toch over. Nu dat probleem uit het verleden nog…

‘Safe Haven’ heeft met Julianne Hough (‘Rock of Ages’) en Josh Duhamel (‘Transformers’) zoals het een Nicholas Sparks verfilming betaamt twee bijzonder aantrekkelijke hoofdrolspelers. De chemie tussen de twee geliefden zit zonder meer goed en de kijker wordt makkelijk meegesleept in het avontuur. Het zijn twee sympathieke zielen, die in het leven al flink wat te verstouwen hebben gekregen, waardoor je ze elk sprankje geluk gunt. Hebben zij lol, dan zul je als kijker een gelukkige glimlach niet kunnen onderdrukken… Kanttekening hierbij is natuurlijk wel dat je open moet staan voor de sprookjesromantiek van Sparks. Heb je niets met het voorspelbare sentimentele gezwijmel, dan zul je aan ‘Safe Haven’ een zware dobber hebben. Wat wel helpt is dat het avontuur beeldschoon in beeld is gebracht, zoals altijd staat de Amerikaanse natuur (North Carolina, in dit geval) er op haar voordeligst op. Daarnaast is de structuur van ‘Safe Haven’ perfect: de flashbacks naar het verleden van Katie zijn goed gedoseerd en het tempo blijft redelijk hoog. Het thrillerelement werkt in daarbij in het voordeel van de film, al blijft het natuurlijk vooral een film om bij weg te dromen. Is dat wat je zoekt, dan is ‘Safe Haven’ een aanrader.

Bioscooprelease: 18 april 2013
DVD- en blu-ray-release: 6 augustus 2013