Samaritan Girl – Samaria (2004)

Regie: Kim Ki-duk | 95 minuten | drama | Acteurs: Yeo-reum Han, Ji-min Kwak, Eol Lee, Kwon Hyun-Min, Oh Young, Im Gyun-Ho, Lee Jong-Gil, Shin Taek-Ki, Jung-gi Park, Gul-seon Kim, Seung-won Seo

De Koreaanse regisseur Kim Ki-Duk is maar een druk baasje. Is zijn ene film nog maar amper uit de zalen verdwenen, dan staat de volgende alweer in de steigers. Leuk voor zijn fans natuurlijk die enorme werklust, maar het nadeel is dat niet al zijn films de aandacht krijgen die ze verdienen. In het geval van ‘Samaritan Girl’ is dat erg jammer. Ki-Duk heeft met deze productie zonder twijfel één van zijn beste films gemaakt.

Het hoesje van de film is nogal misleidend. ‘Van de maker van Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring Again’ prijkt er met grote letters op de cover. Maar als je ‘Samaritan Girl’ moet vergelijken met die andere film, dan gaat die vergelijking behoorlijk mank. De rust en kalmte uit ‘Spring’ is namelijk ver te zoeken in ‘Samaritan Girl’. De film laat zich veel beter vergelijken met Ki-Duk’s gewelddadigere werk als ‘The Isle’ en ‘Bad Guy’. Beide prachtige films, daar niet van, maar wel behoorlijk confronterend, keihard en niet voor gevoelige zieltjes.

‘Samaritan Girl’ is weliswaar minder schokkend dan het vroegere werk van de Koreaan, maar vergt wel een sterke maag. Zo zal een uiterst realistisch gefilmde geweldsuitbarsting veel mensen afstoten. Je bent dus gewaarschuwd als je deze film uit de schappen van je filmboer pakt. Maar goed, terug naar de film. ‘Samaritan Girl’ gaat over twee schoolmeisjes die samen een reis naar Europa willen maken. Om hun trip te kunnen financieren besluit één van hen zich te prostitueren. Het meisje geniet van de seks met wildvreemde mannen, dit tot afgrijzen van haar vriendin die zich grote zorgen maakt over haar. Op een dag slaat het noodlot toe. Op de vlucht voor de politie, springt Jae-Yong uit een flatgebouw.

Het zwaargewonde meisje wordt door haar vriendin naar het ziekenhuis gebracht. Als Jae-Young uiteindelijk aan haar verwondingen bezwijkt, neemt haar vriendin een opmerkelijk besluit. Als eerbetoon aan haar vriendin besluit ze om alle mannen waar haar vriendin mee sliep, een bezoek te brengen en hun geld terug te geven. Als haar vader daar achter komt, breekt de hel los. Hij confronteert de ‘klanten’ van zijn dochter, waarbij hij geweld niet schuwt.

Je kunt voorzichtig zeggen dat het verhaal van ‘Samaritan Girl’ behoorlijk apart is. Als geen ander is Ki-Duk in staat om een beklemmende, surreële sfeer op te roepen met zijn bijzondere verhaallijntjes en beeldtaal. In deze film is dat niet anders. De film bestaat eigenlijk uit twee helften. Deel één geeft een uiteenzetting van de oorspronkelijke levensstijl van de personages, deel twee laat zien wat er gebeurt nadat het noodlot heeft toegeslagen.

De dood van Jae-Young zorgt voor een ommekeer in het leven van haar hartsvriendin en haar vader die politieman is. Zowel vader als dochter wordt wat ze zelf verachten: moordenaar en hoer. Ook het leven van de klanten van Jae-Young verandert als zij uiteindelijk betaald worden door haar vriendin. De mannen worden hoeren. Het noodlot maakt van hen tegenpolen.

Ki-Duk laat de metamorfoses van deze ogenschijnlijk doodnormale mensen op een zeer schrijnende manier zien. Gevoelens van onmacht, frustratie en ongeloof verwoesten letterlijk de levens van de hoofdpersonages. Het ingetogen acteerwerk van de acteurs zorgt ervoor dat ‘Samaritan Girl’ een beklijvende bovenal menselijke tragedie is geworden, met veel diepgang. Ki-Duk gunt zijn acteurs alle ruimte en brengt het beste bij hen naar boven.

‘Samaritan Girl’ is geen lichte kost, dat moge duidelijk zijn. Ook het trage verloop van de film zal niet bij iedereen in goede aarde vallen. Maar voor cinefielen die wel eens wat anders willen zien dan de geijkte Westerse dramafilms is ‘Samaritan Girl’ echt een aanrader.

De mysterieuze uitstraling van dit Aziatische werkje in combinatie met het volle kleurgebruik en het goede spel van de cast, maakt deze productie tot een bijzonder indrukwekkende film.