Samba (2014)

Regie: Olivier Nakache, Eric Toledano | 120 minuten | komedie, drama | Acteurs: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim, Izïa Higelin, Isaka Sawadogo, Hélène Vincent, Youngar Fall, Christiane Millet, Jacqueline Jehanneuf, Liya Kebede, Sabine Pakora, Clotilde Mollet, Boubacar Ndiaye, Oumar Makalou, Roukiata Ouedraogo, Jaleleddine Abidi

We hadden nog nooit van ze gehoord: regisseurs Olivier Nakache en Eric Toledano en acteur Omar Sy. Tot 2011. Toen maakte het trio, samen met de bekende acteur François Cluzet, het prachtige buddydrama ‘Intouchables’. Het ontroerende verhaal over een invalide man en zijn Afrikaanse verzorger veroverde stormenderhand de bioscoop en won meer dan 30 filmprijzen. De wereld lag open voor de makers.

Het is alleszins begrijpelijk dat het drietal voor de opvolger van ‘Intouchables’ terugviel op de succesformule. Ook ‘Samba’ gaat over de relatie tussen een vriendelijke Afrikaan en een blanke lastpak. De Afrikaan is in dit geval de illegale keukenhulp Samba, de lastpak is de overspannen personeelsmanager Alice. De twee ontmoeten elkaar als Alice een tijdje vrijwilligerswerk gaat doen bij een organisatie die opgepakte illegalen ondersteunt. Wanneer Samba weer eens wordt opgepakt is het Alice die hem bijstaat. Op een heel persoonlijke manier…

Naast een ontspruitende liefdesgeschiedenis is ‘Samba’ vooral een schildering van het illegalenbestaan. Het valt als illegaal niet mee om in Frankrijk te overleven, zeker waar het om werk of persoonlijke veiligheid gaat. Gelukkig duikt na een uur de energieke Portugese Braziliaan (of toch Chinees) Wilson op. Gespeeld door de uitgelaten acterend Tahar Rahim brengt Wilson wat vrolijkheid en kleur in het geheel.

Ondanks alle goede bedoelingen is ‘Samba’ een stuk minder dan ‘Intouchables’. De film weet nooit precies wat hij wil. Soms neigt hij naar een romantische komedie, maar erg grappig wordt het niet en de romantiek valt ook knap tegen. Soms wil ‘Samba’ een illegalendrama zijn, met een heleboel illegalen en maar bitter weinig drama. De meeste tijd kabbelt de film maar zo’n beetje door. Soms vermakelijk, soms irritant, vooral wanneer de makers te hard hun best doen om alle allochtonen als knuffelbaar, hulpbehoevend en een tikje onnozel neer te zetten.

Dat ons Franse trio ‘Intouchables’ niet zou overtreffen, is niet verrassend. Toch verbaast het enorme kwaliteitsverschil. Dat Charlotte Gainsbourg miscast is als de romantische neuroot Alice verbaast nog meer. Maar wat nog het meest verbaast, is dat een film met de opwindende titel ‘Samba’ zich alleen onderscheidt door een chronisch gebrek aan energie.

Bioscooprelease: 13 november 2014
DVD- en blu-ray-release: 11 maart 2015