Samurai Commando: Mission 1549 – Sengoku jieitai 1549 (2005)

Regie: Masaaki Tezuka | 88 minuten | actie | Acteurs: Yosuke Eguchi, Kyoka Suzuki, Haruka Ayase, Masatô Ibu, Hoshi Ishida, Takeshi Kaga, Kazuki Kitamura, Koji Matoba

Bij een film met een titel als ‘Samurai Commando: Mission 1549’ kun je je wel een voorstelling maken van wat je kunt verwachten. Veel actie en onzinnigheid in een onvervalst pulpjasje. Licht verteerbare producties doen het altijd goed in de zomer, dus je zou denken dat dit B-filmpje wel een potje zou kunnen breken. Helaas maakt deze remake van een obscure seventies film de verwachtingen niet waar.

In ‘Samurai Commando: Mission 1549’ ontdek je dat tijdreizen niet zo ideaal is als het lijkt. In 2003 belandt een peloton soldaten na een mislukt experiment in het Middeleeuws Japan. Het leger wil hun manschappen graag terug, maar dat is nog niet zo eenvoudig te bewerkstelligen. Ten einde raad schakelt de legertop oud-marinier annex full time kok Kashimi (Egushi) in. Met frisse tegenzin gaat de ex-soldaat terug in de tijd om zijn oude strijdmakkers te bevrijden, maar dat valt nog niet mee. Vooral niet omdat de eens zo eervolle militair Matoba (Kaga) het prima naar zijn zin heeft in het Japan van 1549. Sterker nog: hij wil de loop van de geschiedenis veranderen. Kan Kashimi zijn oude vriend stoppen?

Het verhaal van dit Japanse vehikel biedt genoeg mogelijkheden om eens flink over de top te gaan. En af en toe doet regisseur Masaaki Tezuka dat ook. Zo zul je regelmatig bizarre scènes zien waarin hordes samoeraikrijgers het moderne Japanse leger te lijf gaan. Vreemd genoeg weten de oude ridders zonder moeite de geavanceerde militairen van zich af te schudden. Een pijl en boog of zwaard is blijkbaar even effectief als een machinepistool. Ook een tank vormt geen al te groot beletsel voor de historische vechtersbazen. Wat olie en vuur en hoppa: weg tank. Hoe stupide en onlogisch ook, deze gevechten zijn het beste wat deze film te bieden heeft. Helaas zijn dergelijke passages veel te dun gezaaid.

Het merendeel van deze B-productie bestaat uit saaie dialogen tussen lege personages. ‘Samurai Commando: Mission 1549’ is niet meer dan een lang uitgerekte soap-episode met dito special effects. Karakters zijn van bordkarton, dialogen zijn clichématig en de stunts zien er suf uit. Net als je denkt dat je wat interessante onzin te zien krijgt zakt het verhaal in of blijkt dat er flink bezuinigd is op het budget. Echt vlammen doet het nooit.

Tot overmaat van ramp is het toontje van ‘Samurai Commando: Mission 1549’ veel te serieus. Kom op, meneer Tezuka, dit is geen Shakespeare. De statige gesprekken tussen de personages en de dramatisch misplaatste bombast maakt dit S-(amurai)filmpje af en toe behoorlijk vermoeiend. Echt irritant wordt het niet, dankzij de korte speelduur van 88 minuten.