Santa Pups – Santa Paws 2: The Santa Pups (2012)

Regie: Robert Vince | 87 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Cheryl Ladd, Josh Feldman, Kaitlyn Maher, George Newbern, Danny Woodburn, Pat Finn

Beschuit met muisjes op de Noordpool! Want Santa Paws, de trouwe begeleider van de kerstman, is vader geworden van maar liefst vier pups. Het hondengezin is uitgebreid met drie dochters, Hope, Jingle, Charity en een zoon, die ze Noble noemen. Helaas doen de schattige, maar oh zo ondeugende, pups hun namen niet meteen eer aan en maken ze er een dolle boel van in de werkplaats van de kerstman. Ze krijgen les van Eli de Elf (Danny Woodburn), maar hebben bar weinig geduld. Zij willen net als de kerstman, zijn vrouw, Eli en Eddy ook een magische kristallen hanger, zodat zij kerstwensen kunnen laten uitkomen. Maar zijn de jonge pups daar wel klaar voor?

Wanneer het bericht komt op de Noordpool dat ze een van hun ambassadeurs in Pinefield zijn kwijtgeraakt (een kindvriendelijk eufemisme, want in werkelijkheid is ze gestorven), moet iemand van het kersthoofdkwartier op zoek naar een opvolger, want anders zou kerstmis wel eens in gevaar kunnen komen. Omdat de kerstman zelf te druk is, biedt zijn vrouw (Cheryl Ladd, ongetwijfeld de knapste vrouw van de kerstman die je ooit in een film hebt gezien) aan naar het dorpje af te reizen. Wat zij niet weet, is dat de vier pups als verstekeling mee zijn gegaan. Zij willen, met behulp van een gestolen kristallen hanger, bewijzen dat zij hun eigen hangers verdienen.

In Pineville woont Carter (Josh Feldman) met zijn vader (George Newbern) en zusje Sarah (Kaitlyn Maher). Carter heeft totaal geen zin in Kerst, hij is nog niet over het verlies van zijn moeder heen en ziet het niet zitten om feestelijk te gaan zitten doen, terwijl hij zichzelf allesbehalve feestelijk voelt. Wanneer hij op straat in een boze bui roept dat wat hem betreft dat hele kerstgedoe mag verdwijnen, wordt zijn wens door de puppies gehoord en per ongeluk laten ze deze uitkomen. Ondertussen is de vrouw van de kerstman op zoek naar haar nieuwe ambassadeur, en wanneer ze Sarah hoort zingen is ze ervan overtuigd dat ze die in haar gevonden heeft. Door een misverstand denkt de vader van Sarah en Carter dat zij komt solliciteren voor de functie van kindermeisje. Carter steekt iedereen aan met zijn ‘kerstverkoudheid’ (de term die de vrouw van de kerstman als uitleg gebruikt voor Sarah, waarom haar broer zich zo gedraagt) en zo langzamerhand lijkt heel Pineville te lijden aan de anti-kerststemming. Hoe moet dit nu opgelost worden?

‘Santa Pups’ is de opvolger van ‘The Search for Santa Paws’, en de zoveelste aflevering in de niet te stoppen ‘Buddies’ reeks die Disney rechtstreeks op DVD uitbrengt. Wil je van deze film genieten, moet je óf erg jong zijn en dus niet malen om een voorspelbaar en tevens matig verhaal, of een zwak hebben voor pratende pups. Daarnaast moet je bestand zijn tegen een flinke overdosis zoetigheid, want het druipt er werkelijk vanaf. Voldoe je niet aan bovenstaande voorwaarden, dan heb je niets te zoeken bij ‘Santa Pups’, of je moet het niet erg vinden om zo’n anderhalf uur lang je tenen in een onnatuurlijke stand te hebben.

‘Santa Pups’ is gelardeerd met muzikale stukjes, die niet allemaal even bijzonder zijn, hoewel het belangrijkste liedje (dat twee keer voorbij komt) je nog best in de juiste stemming kan brengen. Het acteerwerk kan er mee door, maar die kerstman, die kan echt niet, die is veel te jong, maar gelukkig is er geen grote rol voor Pat Finn weggelegd (bijna een vast castlid in de ‘Buddies’ films). De personages blijven vlak (zelfs de hondjes krijgen niet meer diepgang dan een enkele uitleg over hun namen, waar de hele film verder op voortgeborduurd wordt). Het meest teleurstellende is nog dat er geen moment wordt geprobeerd een origineel verhaal neer te zetten. Altijd weer is Kerstmis in gevaar en is het aan de hondjes om dit op te lossen. Aan de andere kant is het wellicht ook moeilijk om een totaal andere kerstfilm met deze basisingrediënten te fabriceren. En wellicht is dit ook precies wat iemand zoekt: een onschuldige film om met het hele gezin rond Kerst te kijken en en passant nog wat normen en waarden de revue te laten passeren.

‘Santa Pups’ verschijnt woensdag 12 december 2012 op DVD.