Save the Last Dance (2001)

Regie: Thomas Carter | 112 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Julia Stiles, Sean Patrick Thomas, Kerry Washington, Fredro Starr, Terry Kinney, Bianca Lawson, Vince Green, Garland Whitt, Elisabeth Oas, Artel Kayàru, Cory Stewart, Jennifer Anglin, Dorothy Martin, Kim Tlusty, Felicia Fields

Het zal je maar gebeuren. Dagelijks draai je, ergens in een rustig dorp, pirouettes op je spitzen. Dan sterft je moeder, woon je opeens bij je vader in het getto van Chicago en beland je op een overwegend zwarte school waar leerlingen je vuil aan kijken, dealen in de gang of staan te hiphoppen tijdens de lunch. Dit alles overkomt Sara Johnson. Wonder boven wonder stuit ze al snel op de enige twee lichten in deze duisternis: de donkere Chenille Reynolds en haar broertje Derek.

Als de flitsende Chenille de muffe Sara meeneemt naar de favoriete club van de familie Reynolds, begint de lol. Tientallen hippe tieners dansen hun heupen uit hun voegen op de opzwepende ritmes van Jill Scott, Blaqout en X-2-C. Staat Sara in het begin wat houterig te klooien, onder Dereks bezielende leiding groeit ze uit tot een coole chick die soepel deint op Murder She Wrote van Chaka Demus & Pilers. Heerlijk om naar te kijken, deze Dirty Dancing in het kwadraat-capriolen.

Extra feestelijk wordt het als Sara en Derek smoorverliefd op elkaar worden. Hij haalt het beste uit haar. Zij haalt het beste uit hem. Hij besluit te werken aan een toekomst als kinderarts. Zij haalt haar tutu weer uit de kast en beitelt aan een carrière als ballerina. Hij bewondert haar. Zij bewondert hem.

Weerstand van de omgeving is er volop. Want zoals Dereks beste vriend Malakai tegen Sara zegt: Jij bent melk en hij is olie. Dat kun je niet mengen. Maar hé, een beetje grenzeloze liefde overwint toch elk obstakel?

‘Save the Last Dance’ is een smakelijk modern sprookje. Met charmante hoofdrolspelers. Sean Patrick Thomas is adorable als de zachte doch stoere Derek en klikt overduidelijk met zijn tegenspeelster Julia Stiles. Van deze twee steelt de actrice uit films als ‘Mona Lisa Smile’ en ‘The Bourne Supremacy’ de show. Haar verdriet om haar overleden moeder is tastbaar. Net zoals haar liefde voor ballet en voor Derek.

Jammer is dat Sara’s relatie met haar vader nauwelijks wordt uitgediept. Pas aan het eind van de film komt hij uit de kast als een gevoelig type. Wat hij van haar verhouding met Derek vindt is onduidelijk. Sowieso is totaal onbekend wat de blanken uit Sara’s omgeving van haar multiculturele relatie vinden. Terwijl het wél zwarte opinies regent. Een minpuntje voor regisseur Thomas Carter. Die voor de rest lof verdient: ‘Save the Last Dance’ is een film om blij van te worden.

Patricia Jacob

Bioscooprelease: 12 april 2001