Scary Movie 3 (2003)

Regie: David Zucker | 90 minuten horror, komedie | Acteurs: Pamela Anderson, Jenny McCarthy, Marny Eng, Charlie Sheen, Simon Rex, Jianna Ballard, Jeremy Piven, Anna Faris, Timothy Stack, Regina Hall, Darrell Hammond, Drew Mikuska, Camryn Manheim, Elaine Klimaszewski, Diane Klimaszewski, Queen Latifah, Eddie Griffin, Edward Moss, Leslie Nielsen, Ja Rule, George Carlin, Master P, Macy Gray, Method Man, Raekwon, RZA, U-God, Redman, Naomi Lawson-Baird, Denise Richards, Simon Cowell

Mensen met een verfijnde smaak zullen hard gillend weghollen bij ‘Scary Movie 3’ en dat is niet omdat de film zijn titel recht aan doet. Er is niets engs aan de ‘Scary Movie’-reeks. De naam van de regisseur zou al een belletje moeten doen rinkelen: David Zucker heeft nog geen serieuze film gemaakt in zijn carrière, en ‘Scary Movie 3’ vormt geen uitzondering in het rijtje parodieën. De film is minder geslaagd dan ‘Airplane’ en ‘The Naked Gun’, maar vormt op het palmares van de filmmaker geen volledige mislukking.

‘Scary Movie 3’ is een stuk beter te verteren als ‘Scary Movie 2’, dat evenals door het eerste deel (het beste) door de Wayans werd geschreven en geregisseerd. Dat heeft te maken met het feit dat men hier zich meer op humoristische scènes dan op platvloersheid  heeft gefocust. Zucker maakt af en toe zelfs plaats voor subtiele grappen, en dat is een verademing.

‘Scary Movie’ begon ooit als een spoof op ‘Scream’, maar in het tweede deel nam men allerlei genres op de hak, van ‘Charlie’s Angels’ tot ‘Titanic’. ‘Scary Movie 3’ focust zich weer veel meer op het horrorgenre, door M. Night Shyamalans ‘Signs’ en J-horrorfilm ‘The Ring’ als uitgangspunt te nemen. De grote verhaallijnen van deze twee films worden samengebracht tot één verhaal, waarbij de plot uit ‘8 Mile’ als derde plotlijn is toegevoegd. Vergezocht en gekunsteld, natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat de film een bepaalde mate van samenhang krijgt, meer dan bijvoorbeeld latere parodieën als ‘Meet the Spartans’ of ‘Epic Movie’, die slechts een aaneenschakeling van scènes waren.

Anna Faris is weer terug als TV-reporter Cindy Campbell. Zij voedt haar neefje op, krijgt te maken met een geheimzinnige videoband, die na zeven dagen slachtoffers maakt onder de kijkers ervan. Ondertussen is ze bezig met een mysterie te ontrafelen rondom de boerderij van Tom Logan (Charlie Sheen), op wiens land mysterieuze graantekeningen verschijnen (geen cirkels, maar “attack here”). Sheens komische talent wordt hier jammer genoeg niet ten volste benut, omdat zijn rol in de schaduw staat van het veel minder leuke verhaal rondom zijn broer, de wannabe rapper George (Simon Rex) in een spoof op het Eminem-vehikel ‘8 Mile’ (de derde belangrijkste film die geparodieerd wordt).

Zucker mixt allerlei referenties in een cocktail die zijn uitwerking niet mist: van American Idol achtige taferelen tot van seksuele intimidatie beschuldigde priesters. Ook Michael Jackson ontkomt niet aan een persiflage. Veel van de humor is afkomstig uit de leedvermaakhoek: Cindy’s neefje Cody moet het vaak ontgelden, in pogingen hem te beschermen gebeurt het juist vaak het tegenovergestelde. Omdat de grapdichtheid zo hoog is, zul je ongetwijfeld wel een keer in de lach schieten, zelfs al vind je meer dan de helft van de grappen niet leuk. ‘Scary Movie 3’ is een grote sprong vooruit ten opzichte van het tweede deel en liefhebbers van het genre zullen zich dan ook prima vermaken met deze komedie.

Bioscooprelease: 18 december 2003