Scary Movie 5 (2013)

Regie: Malcolm D. Lee | 86 minuten | komedie | Acteurs: Ashley Tisdale, Simon Rex, Erica Ash, Katt Williams, Terry Crews, Gracie Whitton, Lidia Porto, Charlie Sheen, Darrell Hammond, Tyler Posey, Ava Kolker, Lindsay Lohan, Snoop Dogg, Molly Shannon, Jerry O’Connell, Sarah Hyland, Katrina Bowden, Jasmine Guy, Heather Locklear, Angie Stone, Mike Tyson, Kate Walsh, Bow Wow

Veel mensen zullen de ‘Scary Movie’ franchise vermoedelijk als dood en afgeschreven hebben bestempeld na een zeer lange afwezigheid. Nadat ruim tien jaar geleden de verschillende delen in deze serie elkaar in rap tempo opvolgden, viel er na deeltje vier dat in 2006 verscheen een lange stilte. Een welkome stilte ook gezien de vaak erbarmelijke kwaliteit van de komedies die naar hartenlust de spot dreven met talloze (horror)films. Waarom ertoe besloten is om nu toch nog met een vijfde deel te komen, is raadselachtig en of dit nieuwste deel in staat is om de serie een broodnodige kwaliteitsinjectie te geven valt ook nog maar te bezien.

Een groot deel van de ‘traditionele’ acteurs van weleer is weer opgetrommeld voor ‘Scary Movie 5’. Regina Hall speelt wederom Brenda, Simon Rex is ook weer van de partij, als het personage Dan deze keer en daarnaast zijn er onder andere kleine rolletjes voor bekendheden als Charlie Sheen (inmiddels vaste gast in deze serie), Snoop Dogg en Mike Tyson. Het verhaal concentreert zich echter rondom de eerdergenoemde Dan en zijn vrouw Jody (Ashley Tisdale). Nadat ze verhuisd zijn naar een nieuw huis, blijkt het al snel te spoken in deze woning. Ook de drie adoptiekinderen van de overleden broer van Dan waar het koppel zich over ontfermt blijken kuren te hebben. Samen met haar vriendin Brenda, die ze bij het ballet ontmoet, gaat Jody op onderzoek om het mysterie te ontrafelen.

Zoals het een ‘Scary Movie’ film betaamt, worden er weer een flink aantal films op de schop genomen. Zo verwijzen de drie adoptiekinderen naar het recentelijk verschenen ‘Mama’, wordt er gestreden om de hoofdrol in de prestigieuze Swan Lake (‘Black Swan’), speelt een hyperintelligente, ontsnapte aap een belangrijke rol (‘Rise of the Planet of the Apes’) en is het spookhuis van Jody en Dan overgenomen uit ‘Paranormal Activity’. Maar ook andere films als ‘Insidious’, ‘Inception’ en ‘The Cabin in the Woods’ ontkomen in ‘Scary Movie 5’ niet aan één of meerdere vermeldingen. Tot leuke grappen leidt dit echter niet, bij lange na niet zelfs. Een smerige bevalling tijdens een balletoptreden, de totaal niet grappige zoektocht door de dromen van Jody met Ben Cornish als een hele slechte Leonardo DiCaprio of de complete chaos die zich in het spookhuis afspeelt is, leuk wordt het zelden tot nooit. De film verdwaalt in zijn talloze pogingen om grappig te zijn.

‘Scary Movie 5’ weet dan ook perfect de negatieve lijn die met de laatste delen was ingezet te continueren. De grappen ontstijgen nergens het niveau van uitermate puberaal en in het bijzonder de scènes die overgenomen zijn uit het meesterlijke ‘Black Swan’ zijn tenenkrommend. Voor een film die je letterlijk elke dertig seconden probeert te laten lachen, is het bedroevend dat de uiteindelijke lachmomenten op de vingers van een hand te tellen zijn. Wat dat betreft is het verfrissend om tijdens de bloopers achteraf te zien dat de acteurs zelf in ieder geval aardig wat lol hadden tijdens het maken van de film. Zoveel lol zul je als kijker zeker niet aan dit nieuwste deel in deze lang vergane serie beleven. Het is te hopen dat ons de komende zeven jaar een vervolg bespaard blijft.

Martijn Scheepers

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 2 mei 2013