Scatter My Ashes at Bergdorf’s (2013)

Regie: Matthew Miele | 90 minuten | documentaire | Met: William Fichtner, Mary-Kate Olsen, Ashley Olsen, Candice Bergen, Joan Rivers, Susan Lucci, Nicole Richie, Tom Ford, Georgina Chapman, Rachel Zoe, Marc Jacobs, Erika Smith, Vera Wang, Karl Lagerfeld, Isaac Mizrahi, Giorgio Armani, Michael Kors, Lauren Bush, Tory Burch, Diane von Fürstenberg, Christian Louboutin, Manolo Blahnik, Blake Mycoski, Oscar de la Renta, Bobbi Brown, Iris Apfel

“Next thing you got to remember is the gentlemen you meet at the cold cuts counter may not be as attractive as the one you meet in the mink department at Bergdorf’s”, aldus Schatze Paige (Lauren Bacall) in ‘How to Marry a Millionaire’ (1953). Maar ook Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) uit de tv-serie ‘Sex and the City’ kwam er graag. Sinds jaar en dag is het warenhuis Bergdorf Goodman aan Fifth Avenue in New York the place to be voor iedereen die meent iets voor te stellen. Het walhalla van de luxegoederen werd in 1899 opgericht door Herman Bergdorf en werd later gerund door Edwin Goodman en diens zoon Andrew. Tegenwoordig maakt het deel uit van de Neiman Marcus Group. In 1990 opende aan de overzijde van het ‘oude’ Bergdorf Goodman een tweede warenhuis, gericht op mannen. Bergdorf Goodman is een fenomeen. Elk land heeft zo’n beetje zijn eigen topwarenhuis, maar geen enkele andere winkel heeft zo’n grandeur dat ze is omarmd door filmsterren, artiesten en fotomodellen en geen enkel ander warenhuis heeft zich zo vastberaden een plek toegeëigend in Hollywood als Bergdorf’s.

En nu heeft de legendarische luxegoederenwinkel dan ook een eigen documentaire, geregisseerd door Matthew Miele. In deze film geven mode-iconen als Karl Lagerfeld, Dolce & Gabbana, Vera Wang, Michael Kors, Giorgio Armani en heel wat (lees gerust: veel te veel) anderen een kijkje achter de schermen van Bergdorf Goodman. Glamoursterren als Mary-Kate en Ashley Olsen, Joan Rivers en Nicole Ritchie steken de loftrompet over het hippe warenhuis en leggen op hun manier uit wat Bergdorf’s nou zo geweldig maakt. Als je nu denkt dat ‘Scatter My Ashes at Bergdorf’s’ (2013) één grote zelfbevlekking van de rijken der aarden is, dan heb je het grotendeels aan het juiste eind. De eindeloze stoet talking heads die tot in den treure onderstreept hoe fantastische het warenhuis wel niet is, had net zo goed geschrapt kunnen worden. Veel interessanter is de film namelijk, als ingegaan wordt op de mensen achter het succes van dit fenomeen: het personeel. De dame die bepaalt welke designers in Bergdorf’s komen te hangen bijvoorbeeld, die in haar eentje meer te vertellen heeft dan al die bekende koppen bij elkaar en bovendien meer sympathie opwekt. Ook de etaleur horen we graag zijn vak toelichten. Waarom heeft Miele toch niet meer van deze mensen – om wie het écht gaat en die zelden in the picture staan – voor de camera gehaald?

Aardig zijn ook de anekdotes over de geschiedenis van het warenhuis, die zo af en toe voorbijkomen (bijvoorbeeld over John Lennon en Yoko Ono die in de jaren zeventig tijdens een befaamde shopping spree voor een fortuin aan bontjassen kochten). En natuurlijk is het leuk om eens te zien hoe het er in het wereldje van de happy few aan toegaat, want de meesten van ons zullen daar nooit toe behoren (of we dat vervelend moeten vinden is natuurlijk een ander verhaal). Maar ‘Scatter My Ashes at Bergdorf’s’ is desondanks toch vooral een film geworden waarin je je verbaast over de keuzes die de regisseur heeft gemaakt. Waarom haalde hij al die bekende koppen van stal om open deuren in te trappen en zich te verkneukelen aan hun eigen rijkdom? Waarom is er zo weinig ruimte voor de mensen die écht een interessant verhaal te vertellen over dit prestigieuze warenhuis, zaken die we nog niet wisten? ‘Scatter My Ashes at Bergdorf’s’ – de titel is al net zo hoogdravend als – is daardoor vooral een film geworden die leuk is voor de crème de la crème zelf, en jammer genoeg niet veel te bieden heeft voor ‘buitenstaanders’.

‘Scatter My Ashes at Bergdorf’s’ verschijnt woensdag 20 november 2013 op DVD.