Seal Team Eight: Behind Enemy Lines (2014)

Regie: Roel Reiné | 94 minuten | actie, drama, oorlog | Acteurs: Tom Sizemore, Lex Shrapnel, Anthony Oseyemi, Michael Everson, Darron Meyer, Aurélie Meriel, Colin Moss, Langley Kirkwood, Tanya van Graan, Dylan Edy, Leroy Gopal, Bonnie Lee Bouman, Eugene Khumbanyiwa, Warrick Grier, Keeno Lee Hector, Glen Biderman-Pam

Stel je voor: je bevindt je in een drukke winkelstraat, zeg maar zoiets als de Diezerstraat in Zwolle tijdens de Blauwvingerdagen… (maar dan minder feestelijk, eerder grimmig). En alle mensen die daar toevallig lopen zijn gewapend en hebben de opdracht om jou te vermoorden. Denk je dan dat je het er levend vanaf brengt? De kans is nihil, maar in ‘Seal Team Eight: Behind Enemy Lines’ gebeurt iets soortgelijks én onze held komt er ongeschonden vanaf. Het is één van die ongeloofwaardige scènes die je maar voor lief moet nemen als je van deze film wilt genieten.

‘Seal Team Eight: Behind Enemy Lines’ is het vierde deel in de ‘Behind Enemy Lines’ franchise, al heeft deze rechtstreeks op DVD uitgebrachte film weinig te maken met die bioscoopfilm uit het begin van deze eeuw, noch met de volgende delen. Na Bosnië in deel 1, Noord-Korea in deel 2 en Columbia in deel 3 begeven de Navy SEALS zich nu naar het vijandelijke Congo, waar ze een krijgsheer en diens leger moeten verslaan, een gegijzelde informante in veiligheid moeten brengen en de handel in uraniumertsconcentraat (yellow-cake) moeten stop leggen. Niet dat het verhaal er eigenlijk veel toe doet, het is slechts een kapstok om de talloze explosieve actiescènes (en een enkele, brave, seksscène) aan op te hangen.

De enige naam op de voorkant van de DVD-hoes is Tom Sizemore, bekend van ‘Saving Private Ryan’ en vele B-films, maar zijn rol is eigenlijk minimaal. Hij leidt zijn team met jonge militairen, die elk lang in de film inwisselbaar blijven, vanaf de basis, roept af en toe wat commando’s en vreest voor hun levens (een gevoel dat niet op de kijker wordt overgebracht). Opmerkelijker is de naam van de regisseur: Roel Reiné trekt op het moment dat ‘Seal Team Eight: Behind Enemy Lines’ uitkomt in Nederland nog volle zalen met zijn epos ‘Michiel de Ruyter’, maar deze film zal roem- en geruisloos naar de onderste regionen van de DVD-schappen verdwijnen.

Reiné is wel wat gewend gelukkig, met eerder door hem gemaakt kijkvoer als ’12 Rounds 2’ en ‘The Marine 2’, en hij hoeft zich ook niet te schamen voor deze actieprent, waarvoor hij eveneens het verhaal schreef. Het tempo is hoog, de explosies groot (een enkele zelfs gruwelijk, je herkent ‘m wel als ie voorbij komt) en er worden bijna meer kogels afgevuurd dan er woorden gesproken worden. Voor liefhebbers van simpele actiefilms is dit zo’n hele beroerde keuze, maar je mist er niets aan als je deze ver van de realiteit verwijderde prent overslaat.

DVD-release: 18 maart 2015