See You in Vegas (2007)

Regie: Antoinette Beumer, Maaik Krijgsman | 80 minuten | documentaire | Acteurs: Hans Klok, Pamela Anderson, Wouter Klok, Zarina Potapova, Debbie Verhey, Joop van den Ende

Het is een gouden zet geweest van de regisseurs Beumer en Krijgsman om gedurende twee jaar de illusionist Hans Klok te gaan volgen en filmen. In 2005 traden Klok en zijn crew gewoon nog op in zaaltjes in Bolsward voor hooguit veertig man. Zijn broer Wout was de marketingmanager en zorgde voor de boekingen. Wouts doel was het wereldberoemd maken van zijn broertje, net zoals hun vader dat altijd voor ogen had. En hoewel vader al overleed toen Hans pas tien jaar oud was, speelt de man nog steeds een grote rol in het dagelijkse leven van Hans. Het familiebedrijfje is nu overgenomen door Joop van den Ende en de grote droom komt uit: Hans gaat optreden in Las Vegas.

De film ‘See You in Vegas’ volgt het overgangsproces: het afscheid van zijn broer aan zijn zijde en ook van zijn enorm toegewijde personeel die ook niet meegaan in de grote overstap. Van den Ende wil alleen Hans.

Daar zit Hans dan in zijn eentje in een hotel in Vegas. Hij mijmert waar hij het eigenlijk allemaal voor doet. Hans merkt ook op dat Vegas misschien de ‘place to be’ is voor de shows, maar verder maar een rare stad midden in de woestijn….

Hans Klok is niet dom, zoveel wordt duidelijk. En hij heeft humor. We kijken mee wanneer Van den Ende een serieus gesprek met hem heeft over de show. Van den Ende vraagt zich af of Pamela Anderson zonder gevaar aan die bepaalde truc in de kast kan meedoen. Klok knikt bevestigend en voegt toe: “Aan de voorkant maak ik die doos wel wat ruimer.”

Hoewel de levenspartner van Klok in het begin van de film wel wordt voorgesteld verdwijnt deze man geleidelijk geheel uit beeld. De Hans Klok in Las Vegas woont alleen en spreekt weliswaar over eenzaamheid en alleen zijn, maar niet over het missen van specifiek deze man. Dat is jammer, want zo blijft de kijker toch met vragen achter. Maar verder is het een ontzettend leuke film over een aardige man met veel ambitie. Iemand die het ‘maakt’ terwijl je kijkt. Diezelfde goochelaar zie je de was bij zijn moeder brengen en stamppot eten met jus. Heerlijk!

Miranda van der Hoek

Bioscooprelease: 15 november 2007