Sense and Sensibility (1995)

Regie: Ang Lee | 136 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Alan Rickman, Emma Thompson, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Tom Wilkinson, Harriet Walter, Gemma Jones, Emilie Francois, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Ian Brimble, Isabelle Amyes, Greg Wise, Alexander John

‘Sense and Sensibility’, gebaseerd op het boek van de Britse Jane Austen, is heerlijk voor een romantische avond film kijken. In die tijd draaide het voor vrouwen bijna alleen maar om Hoe trouw ik een rijke man?, zo ook deze film, grofweg gezegd. Met, hoe kan het anders, Britse topacteurs in de hoofdrolbezetting, komt het boek werkelijk tot zijn recht. Dit is tevens de zeer geslaagde Engelstalige debuutfilm van regisseur Ang Lee.

De grote verhaallijnen van het origineel zijn tot in de details overgenomen, zodat de makers de fans van Jane Austen niet voor hun hoofd stoten. ‘Sense and Sensibility’ is hiermee een van de beste Jane Austen boek-verfilmingen tot nu toe. De makers zijn er goed in geslaagd om het gevoel en de cultuurbeleving van toen over te brengen op de kijker.

Kate Winslet, destijds onbekend, loog over haar leeftijd zodat ze aan deze film mocht deelnemen. Een goed besluit, want onder andere zij brengt de film tot leven. Als de gevoelige Miss Marianne bereikt ze makkelijk het hart van de kijker. Haar liefde voor Willoughby, die bruut ten einde komt, gaat de kijker aan het hart.

Ook Emma Thompson als de wat meer verstandige en afstandelijke Elinor Dashwood wint uiteindelijk ieders hart, wanneer blijkt dat ze toch niet zo ongevoelig is als ze lijkt. Hugh Grant en Alan Rickman zijn uitermate geschikt voor dit kostuumdrama. Rickman, ditmaal in een wat gevoeliger rol dan normaal gesproken, is geknipt voor de oudere Colonel Brandon die zijn hart verliest aan de veel jongere Miss Marianne. Dit laat hij echter niet snel blijken, bescheiden en onzeker als hij is. En met ook nog als rivaal de knappe, jongere Willoughby, houdt hij het bij vriend van de familie.

Hugh Grant als Edward Ferrars is ook geliefd in de familie, maar heeft helaas jaren geleden trouw beloofd aan Lucy Steele, waardoor hij niet kan samen zijn met Elinor. Zijn zus is echter veel minder geliefd. Ze is getrouwd met de stiefzoon van Mrs. Dashwood en vindt dat ze eigenlijk al teveel geld krijgen van haar man. Ze ontpopt zich pas echt tot feeks als ze hoort van Lucy dat deze met haar broer verloofd is. Een heerlijke scène om naar te kijken.

Door de geweldige prestaties van Emma Thompson, Kate Winslet en Alan Rickman komt dit verhaal echt tot leven. Had Jane Austen dit mogen meemaken, dan was ze vast onder de indruk geweest.

Tessa Obbens

Waardering: 4.5