Sex Traffic (2004)

Regie: David Yates | 180 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Wendy Crewson, John Simm, Anamaria Marinca, Maria Popistasu, Chris Potter, Len Cariou, Maury Chaykin, Luke Kirby, Robert Joy, Rodica Negrea, Carlotta Natoli, Barbara Eve Harris, Andre Prisecaru, Zoltan Butuc, Elina Löwensohn, Alexandra Fasola, Ana Heygi, Peter Sullivan, Matilda Ziegler, Dolly Wells, Nawzad Shuani, Neil Bell, Alison Peebles, Irina Bucescu, Razvan Vasilescu, Emil Hostina, Catalin Babliuc, Mircea Stoian, Ephraim Ellis, Nikki Barnett, Jacob Krichefski, Alin Panc, Tomi Cristin, Claudiu Istodor, Viorica Voda

In een wereld van vraag en aanbod is de seksindustrie een lucratieve, maar schimmige handel. Per jaar worden naar schatting meer dan een half miljoen Oost-Europese vrouwen met valse voorwendselen naar meer dan vijftig landen over heel de wereld gehaald. De handelaren maken misbruik van de dromen en de armoede van hun, helaas naïeve, slachtoffers. De vrouwen worden banen als kinderoppas of schoonmaakster beloofd, maar zij komen bijna altijd in de prostitutie of andere vormen van seksslavernij terecht. De sekshandel is zo een van de snelst groeiende vormen van georganiseerde misdaad in Oost-Europa geworden.

‘Sex Traffic’ is een aangrijpende en in documentairestijl gefilmde tv-film, die de kijker een intieme blik gunt in het leven van een aantal mensen, die allen op de een of andere manier betrokken zijn bij de seksindustrie. Hoofdpersonen zijn de Moldavische Vara (Maria Popistasu) en Elena (Anamaria Marinca), twee zussen, die met hoop op een beter leven, op een dag hun moeder en Vara’s zoontje van net een jaar, achterlaten om naar Londen te vertrekken. De bedoeling is om in Londen genoeg geld te verdienen en dan na een tijdje weer terug te keren. Ook maakt de kijker kennis met Daniel (John Simm), een sympathieke Londenaar die zich voor de volle honderd procent inzet voor zijn werk voor Speak for Freedom. Tenslotte leren we het echtpaar Madelaine en Tom Harlsburgh kennen, woonachtig in Boston, Amerika en werkend voor het megaconcern Kernwell, een bedrijf dat veiligheidsagenten uitzendt naar Oost-Europa. Madelaine (Wendy Crewson) werkt voor het goede doelenfonds van Kernwell. Als één van deze agenten, Callum Tate (Luke Kirby), ervan beschuldigd wordt één van de meisjes te kopen, komt Tom (Chris Potter) er achter dat er veel meer mis is met zijn werknemers in Oost-Europa. Om een schandaal, en daardoor faillissement van Kernwell te voorkomen wordt echter besloten deze zaken in de doofpot te stoppen. Madelaine ontdekt dit bedrog van haar man en zijn collega’s en bijt zich in de zaak vast door naar Italië te vertrekken, waar een opvanghuis voor de slachtoffers van de sekshandel is.

De film begint met beelden van een zeventien- nee, zestienjarig meisje dat zich aan de camera voorstelt in opdracht van een man die we alleen horen praten. De schokkerige beelden met een handheld camera opgenomen geven de film direct een documentaire-achtige ‘feel’. Dit verhoogt de betrokkenheid van de kijker met hetgeen er op het scherm gebeurt. En er gebeurt nogal wat. De kijker wordt nauwelijks gespaard als een meisje vanuit een boot met geweld overboord wordt gegooid, omdat de waterpolitie de boot met illegalen ontdekt heeft. Haar schreeuw voor hulp gaat door merg en been en op dat moment zit je nog niet eens in het verhaal. Verder zit er een verkrachtingsscène in de film die qua schokeffect niet onder doet voor die in ‘Irréversible’.

Gelukkig is het niet allemaal ellende in ‘Sex Traffic’ en gebeurt er ook nog wel iets positiefs. Dat het in het echte leven veelal anders afloopt, maakt het des te schrijnender.

De acteerprestaties van de cast zijn unaniem heel sterk. Iedereen komt naturel en overtuigend over. Bijzondere vermelding hierbij voor Anamaria Varince, voor wie dit de eerste rol is. Regisseur van de miniserie is David Yates, die onder meer ook ‘State of Play’, ‘The Girl in the Cafe’ en ‘The Way We Live Now’ regisseerde. Momenteel werkt hij aan ‘Harry Potter and the Order of the Phoenix’, de vijfde in de serie. ‘Sex Traffic’ won met recht een hele lading internationale prijzen, waaronder de Prix Italia in 2005, zeven Bafta Awards, een Gouden Nimf in Monte Carlo, twee RTS Awards en vier (Canadese) Gimini Awards. Geen makkelijke kost, maar wel een film die je wellicht je hele leven lang bijblijft.