Shades of Gray (1997)

Regie: Jag Mundhra | 106 minuten | actie, thriller | Acteurs: Christopher Michael, Wendy MacDonald, David Blass, Doug Jeffery, Johnnie Johnson III, Sonia Nassery Cole, Monica Valles, Kehli O’Byrne, Blake Adams, Tom Reilly, Lee Anne Beaman, Kathy Shower, Mary Swenson, Granville Ames, Michelle Helm, George Ferris, Justin H. Conley, Frank Ashley

Hypes komen en gaan, maar slimme verkopers spelen daar op in voor de hype op zijn retour is. De trilogie van E.L. James, die succesvol startte met ‘Vijftig tinten grijs’ (‘Fifty Shades of Grey’), houdt al ruim een jaar de gemoederen flink bezig. De een loopt er – soms met rode oortjes – mee weg, de ander doet het af als slecht geschreven lectuur. Voor wie niet weet waar deze wel als ‘mama-porno’ bestempelde boeken over gaan: studente Anastasia Steel en de oudere miljardair Christian Grey krijgen een relatie. De boeken floreren in seksscènes: om de zoveel pagina’s duikt het tweetal wel de koffer in. Excesso Entertainment speelt handig in op de hype en brengt het reeds in 1997 uitgebrachte ‘Shades of Gray’ uit op DVD. Deze film van Indiase regisseur Jag Mundhra (1948-2011), specialist in het maken van soft-erotische produkties, behandelt volgens het persbericht “heel wat soortgelijke thema’s, waaronder seksualiteit, bondage en sm”. De hoes van de DVD doet sterk denken aan de boekentrilogie, en de fonetisch uitgesproken lijkt de titel er wel wat op, maar eerlijk gezegd houdt de vergelijking daar wel mee op.

‘Shades of Gray’ is een low-budget thriller, die gemaakt lijkt te zijn voor tv. En dan niet prime-time, maar voor uitzending op een tijdstip waarop toch bijna niemand kijkt. Kehli O’Byrne speelt Gray Goodman, een sketch artist, zo’n tekenares die op basis van getuigenverklaringen compositietekeningen maakt na een misdaad. Ze is erg goed in haar werk en ze is erg gelukkig in L.A. Een klein smetje op haar geluk: ze wil de relatie met haar vriend en collega Jack Kincaid (Doug Jeffery) graag naar een volgend niveau brengen, maar daar is hij niet aan toe. Maar wanneer een moordenaar die dankzij haar tekening gepakt is, wraak wil nemen en daar bijna in slaagt, nota bene op dezelfde avond dat ze het uitmaakt met Jack, is voor haar de maat vol en besluit ze terug te keren naar haar geboorteplaats. Onderweg krijgt ze pech en wordt ze opgepikt door Frank Maxwell, een vrachtwagenchauffeur (Tom Reilly). Laat hij nu haar nieuwe liefde worden… Binnen een dag heeft hij haar mee uit gevraagd en als de film een sprongetje van vier maanden maakt, zijn we al bij de bruiloft van Gray en Frank aanbeland. De opmerking van Grays zwager moet de eerste aanzet geven voor het onbehaaglijke gevoel dat Franks personage moet opwekken. Een groot deel van de plot drijft namelijk op het feit dat Frank door een getuige wordt aangewezen als moordenaar van een jong meisje. Kan Gray haar echtgenoot wel vertrouwen? Wat weet ze eigenlijk van hem?

Het probleem van ‘Shades of Gray’ zit ‘m niet in het slechte acteerwerk (want dat valt op zich nog wel mee), maar in het voorspelbare scenario. Na een kwartier heb je al door hoe de vork in de steel zit, maar het verhaal sleept zich dan nog ruim anderhalf uur voort. De oplossing komt totaal niet als een verrassing, dus spannend wil ‘Shades of Gray’ maar niet worden. Om de boel wat op te spicen, heeft Mundhra gemeend er wat seksscènes in te verwerken (de eerste keer vrijt Gray uitgebreid (en dat ‘uitgebreid’ mag eigenlijk wel met hoofdletters) met Jack, maar die scène is zo uitgerekt en saai, dat er maar weinig mensen opgewonden van zullen raken. Daarnaast is de saxofoonmuziek die er onder gemonteerd is, enorm cheesy en schiet het zijn doel totaal voorbij. De tweede scène, waarin een schilderende Gray verleid wordt door haar kersverse echtgenoot Frank, is weliswaar iets afwisselender, maar ook hier zien we niet meer dan twee naakte mensen ‘zwoegen naar een climax’: niets meer, niets minder. De fluorescerende verf is even een gimmick, maar er zit geen gevoel in het spel, noch in de cameravoering, dus er is niets dat tot de verbeelding spreekt of prikkelend werkt. Waarschijnlijk kun je voor erotische spanning toch beter bij de boeken van E.L. James terecht. Uit deze film van Jag Mundhra valt niet al te veel voldoening te behalen.

‘Shades of Gray’ verschijnt in mei 2013 op DVD.