Shadowboxer (2005)

Regie: Lee Daniels | 93 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Helen Mirren, Cuba Gooding Jr., Stephen Dorff, Vanessa Ferlito, Joseph Gordon-Levitt, Mo’Nique, Macy Gray, Wendy Baron, Shaun Brewington, Cullen Flynn Clancy, Tomy Dunster, Matt Higgins, Terria Joseph, LauraKirby,Jack Krizmanich

Filmmaker Lee Daniels werd in 2001 in een klap een bekendheid toen hij als eerste zelfstandige Afro-Amerikaanse producer verantwoordelijk was voor een Oscarwinnende film, in zijn geval ‘Monster’s Ball’, de film over de interraciale liefdesrelatie tussen Halle Berry en Billy Bob Thornton die voor heel wat ophef zorgde. Later zou hij ook als producent betrokken zijn bij ‘The Woodsman’ met Kevin Bacon als pedofiel op zoek naar eerherstel. Beide films veroorzaakten nogal wat opschudding in puriteins Amerika. Daniels’ provocatieve en intense stijl is confronterend op een aangename manier en dat is waarschijnlijk iets waar men in de VS nog niet klaar voor is. Met de film ‘Shadowboxer’ maakte Daniels zijn debuut als regisseur. En ook deze film staat bol van de ongewone relaties.

Om te beginnen worden de hoofdrollen vertolkt door Helen Mirren en Cuba Gooding Jr. Zij spelen respectievelijk de huurmoordenaars Rose en Mikey. Rose was vroeger getrouwd met Mikey’s vader – ook een huurmoordenaar – maar schoot hem dood toen ze zag dat hij de kleine Mike in elkaar sloeg. Ze nam het kind vervolgens onder haar hoede. Letterlijk, want inmiddels hebben de twee een heftige en intense seksuele relatie. Bovendien heeft Rose niet lang meer te leven; ze lijdt aan kanker. Dat is er waarschijnlijk de reden van dat ze het kil afschieten van mensen in ruil voor een zak geld niet meer zonder moeite kan doen; ze is zich bewust van haar eigen sterfelijkheid.

Via een tussenpersoon krijgen Mikey en Rose de opdracht de handlangers van de psychopathische misdadiger, en opdrachtgever van de moord, Clayton (Stephen Dorff) op te ruimen. Zij weten te veel. Op de lijst staat ook zijn hoogzwangere vrouw Vicky (Vanessa Ferlito), die Clayton verdenkt van ontrouw. De handlangers worden een voor een opgeruimd, maar Rose krijgt het niet over haar hart de zwangere vrouw neer te schieten. Sterker nog, als juist op het moment dat Rose een pistool op de vrouw gericht houdt haar vliezen breken, helpt zij haar met de bevalling. Omdat Vicky en haar baby hun leven niet meer zeker zijn, haalt Rose Mikey over de twee mee te nemen en te beschermen. Onder een valse naam trekken ze in een landhuis en voor een aantal jaar leiden ze een rustig leven als ongewoon gezinnetje. Maar uiteraard komt Clayton erachter dat zijn vrouw nog leeft. Hij zint op wraak…

‘Shadowboxer’ staat bol van de ongewone relaties. Behalve de unieke combinatie Gooding-Mirren zijn bijvoorbeeld ook Joseph Gordon-Levitt (die veel indruk maakte met zijn gedurfde rol in ‘Mysterious Skin’) en Mo’Nique te zien als Dr. Don, de wat iele dokter van vele gangsters en pooiers, en zijn voluptueuze en verslaafde assistente cq. vriendin. En alsof dat nog niet kleurrijk genoeg heeft ook zangeres Macy Gray (met die opvallende stem) een rolletje als Vicky’s hartsvriendin Niesha. Mirren, Gooding en Gordon-Levitt zijn duidelijk de meest getalenteerde van het stel en doen hun stinkende best iets van deze film te maken. Daarin zijn ze deels geslaagd. De film is gedurfd, kleurrijk (mede dankzij de Gustav Klimt-achtige cinematografie van M. David Mullen en de zeer gevarieerde soundtrack van Mario Grigorov) en regisseur Daniels toont aan wat hij in zijn mars heeft.

Toch is de film niet helemaal geslaagd. Er wordt namelijk teveel heen en weer geschoven tussen genres. Het ene moment lijkt ‘Shadowboxer’ op ‘Pulp Fiction’, met twee huurmoordenaars die zich in een wereld van meedogenloze seks en geweld een weg banen. Het andere moment krijgt de sentimentele kant van het verhaal – Rose die aan kanker lijdt, het verleden van Mikey – de overhand en lijkt de film meer op ‘Magnolia’. Daar had een betere balans in moeten zitten. Nu komt het, mede door de flashbacks, wat onsamenhangend over. Maar dat Lee Daniels iemand is om in de gaten te houden staat buiten kijf.