Shark Night (2011)

Regie: David R. Ellis | 91 minuten |  horror, thriller, avontuur | Acteurs: Sara Paxton, Dustin Milligan, Chris Carmack, Katharine McPhee, Alyssa Diaz, Joel David Moore, Donal Logue, Joshua Leonard, Sinqua Walls, Chris Zylka, Jimmy Lee Jr., Damon Lipari, Christine Quinn, Kelly Sry, Tyler Bryan

Er zijn een hoop onverklaarbare zaken op deze aardkloot. Stonehenge, Paaseiland en ‘Shark Night’. Over de eerste twee plekken valt een hoop te vertellen. Veel geleerden hebben hun hoofd gebroken over deze mysterieuze plaatsen. Hopenlijk wordt er niet zoveel moeite gestopt in het analyseren van ‘Shark Night’. Deze film is puur bedoeld om wat centjes binnen te harken, nadat Alexandre Ajas een hit scoorde met ‘Piranha 3D’, ook een film over monsterlijke zeewezens. ‘Shark Night’ is echter nooit zo grappig, goor of kijkbaar als z’n inspiratiebron. Integendeel. Zelden heeft zo’n slechte B-film het witte doek besmeurd. Het feit dat deze pulp de bioscoop heeft gehaald is al een wonder op zich.

‘Shark Night’ vertelt het verhaal van zeven verwende studenten die een feestje bouwen op een eilandje. Dat verlaten huisje staat middenin een meer. Helaas blijken er haaien rond te zwerven.

Haaien zijn fascinerende dieren. Het zijn moordmachines met tanden zo scherp als dolken. Steven Spielberg scoorde een grote hit met ‘Jaws’, dé haaienfilm der haaienfilms. De film is nooit geëvenaard. David R. Ellis probeert de haai weer terug te brengen als filmmonster, maar dat lukt hem geen moment. ‘Shark Night’ is rampzalig slecht en het enige monster waar je bang voor moet zijn is de geldgeile studiobaas die groen licht gaf om deze pulp te maken.

Uiteraard – het blijft een glossy Hollywoodhorrorfilm – zijn de personages vervelend, irritant en vlak. Slecht acteerwerk in overvloed. Geen punt, mits er aan spanningsopbouw gedaan wordt. Niks ervan. Ellis strooit met een zijplotje over rednecks, een fout vriendje en een corrupte sheriff. Saai! Een flinke portie gore kan de schade beperken voor horrorfans. Helaas hoef je dat ook niet te verwachten. ‘Shark Night’ oogt goedkoop en de special effects zijn knullig. De haaien komen uit de pc, de wonden zien eruit alsof ze in de jaren 80 zijn gemaakt door een amateur. Het grootste bezwaar van deze film is dat de moorden ‘off screen’ gebeuren. Een hoop rood water en wat gespetter moeten voor een gruwelijke dood doorgaan. Dat kan echt niet meer in dit ‘Saw’ tijdperk waarin elke horrorfan op de hoogte is van de menselijke anatomie. De laffe kills in deze film zijn goedkoop en zwak.

Wat overblijft is een glossy gefilmde film waar strakke lijven van anonieme acteurs en actrices (verwacht geen doorbraakrollen) de hoofdrol opeisen. Als pixelhaaien en één rubberen haai je interesse wekken dan kun je deze bocht een kans geven. Houd je van blood & gore dan moet je deze titel maar snel vergeten.

Waardering: 0.5

Bioscooprelease: 22 september 2011
DVD- en blu-ray-release: 6 februari 2012