Shark Week (2012)

Regie: Christopher Ray | 90 minuten | actie, horror, science fiction | Acteurs: Yancy Butler, Patrick Bergin, Joshua Michael Allen, Bart Baggett, Erin Coker, Frankie Cullen, Valerie K. Garcia, Billy Ray, Meredith Thomas, Robert Matthew Wallace Eric Wilson, Israel Wright, Josh Williams, John Paul Bennett

In 2012 waren haaien weer heel even populair in Tinseltown. Vlak na elkaar verschenen ‘Bait’ en ‘Shark Night 3D’ in de bioscoop. In de hoop flink in te cashen op deze plotse interesse in deze gevaarlijke zeedieren blikte regisseur Christopher Ray ‘Shark Week’ in. Deze goedkoop gemaakte film is een typisch werkstuk uit de stal van The Asylum. Deze Amerikaanse filmstudio springt in op hypes en maakt zeer goedkope films die mee moeten liften op die hypes. Een minder geoefend filmkijker verwart een titel van The Asylum met een Hollywood-productie, grist de dvd in kwestie uit het schap, loopt naar de kassa van de entertainmentwinkel en betaalt een paar euro voor een ongelooflijke knakenfilm. Eenmaal thuis gekomen, is het te laat. Als de dvd uit het cellofaan is gehaald en je ontdekt dat je met een nepper van doen hebt, kun je niet meer terug. Enter ‘Shark Week’…

‘Shark Week’ is een slasher met haaien. Een groepje vreemdelingen bevindt zich op het eiland van een welgestelde maniak. Deze schurk dwingt hen om het op te nemen tegen verschillende levensgevaarlijke haaien. Wie kan het navertellen en de boef stoppen?

Het heeft geen zin om over deze productie te praten. Als je dit broddelwerk met een film vergelijkt beledig je serieuze en getalenteerde cineasten. ‘Shark Week’ is een onsamenhangend mengsel van beelden en sterfscènes. Schreeuwen en strakke, afgetrainde lichamen worden ten onrechte als acteerwerk afgedaan. De cast bestaat uit ongetalenteerde prutsers en vergane glorie. Dit is een broodklus. Niemand was gemotiveerd, geloofde in het project en had een visie. Niets deugt aan deze slappe hap.

De haaien komen uit een stokoude pc en als er explosies in beeld komen, kun je de pixels letterlijk tellen. The Asylum kan best aardige producties maken met weinig geld. De ‘Sharknado’ serie is erg genietbaar en bewijst dat je met weinig poen nog een hoop lolligs kunt doen. Maar ‘Shark Week’? Zelfs als afstudeerproject op de filmschool is dit misbaksel niet acceptabel.

‘Shark Week’ verschijnt woensdag 19 februari 2015 op DVD (DVD-box Best of Sharks).