Sharknado 3: Oh Hell No! (2015)

Regie: Anthony C. Ferrante | 88 minuten | horror, science fiction | Acteurs:

Tara Reid, Bo Derek, Frankie Muniz, David Hasselhoff, Cassie Scerbo, Ryan Newman, Ian Ziering, Holly Madison, Jack Griffo, Diana Terranova, Rick Fox, Erika Jordan, Michael Winslow, Kendra Wilkinson, Maryse Ouellet, Cindy Margolis, Penn Jillette, Mark Cuban, Jerry Springer

Pulpzender SyFy Channel heeft goud aangeboord met de ‘Sharknado’ franchise. Deze filmsaga is zo slecht dat het weer vermakelijk wordt. Zie het als een soort treinongeluk: het is te erg en tragisch voor woorden, maar je kunt je ogen er niet van afwenden. In ‘Sharknado’ draait het om verlopen acteurs die het opnemen tegen digitale haaien. Het levert bloederige, maar vooral pixelachtige taferelen op waarin de goede smaak genadeloos te grazen wordt genomen. ‘Sharknado 3: Oh Hell No!’ is al weer nummer drie in de reeks.

In dit derde deel teistert een enorme orkaan Washington en Orlando. In dit natuurverschijnsel zit behalve gebakken lucht een nog groter probleem: hongerige haaien. Deze zeemonsters zetten overal hun tanden in en willen half Amerika opvreten. Fin Shepard (Ian Ziering) en zijn team nemen het voor de derde keer op tegen de diabolische dieren. Deze keer krijgt het gezelschap steun van Fins vader (David Hasselhoff).

In Amerika is deze saga een groot succes en kijken er miljoenen mensen naar. Het is zo slecht dat het goed wordt. SyFy Channel smeedt het ijzer nu het heet is en brengt jaarlijks een vers deel uit. De eerste ‘Sharknado’ verscheen in 2013 en de sequel ‘Sharknado 2: The Second One’ kwam in 2014 uit. Dit derde deel werd in juli van 2015 op tv uitgezonden. De marketingcampagne rondom deze reeks was briljant. Hasselhoff noemde dit “de slechtste film ooit”.  Dat wil wat zeggen als de ‘ster’ van klassiekers als ‘Piranha 3DD’ en “Baywatch” zoiets beweert.

‘Sharknado 3’ is een ontiegelijk goedkoop gemaakte pulpfilm waar SyFy Channel patent op heeft. Het grootste verschil met de andere producties is de humor. Deze film neemt zichzelf niet serieus en je ziet dat de cast er zichtbaar veel lol aan heeft gehad. Vergane glorie als Ziering, Hasselhoff en Tara Reid nemen hun imago op de hak en vechten tegen special effects die uit een budgetfilm uit de jaren 90 lijken te komen.

Als je de vorige twee delen tof vond, dan moet je deze film ook zeker checken. Het nieuwtje is er echter allang vanaf. Er wordt – hoe kan het ook anders – inmiddels al aan een vierde deel gewerkt.