She’s Funny That Way (2014)

Regie: Peter Bogdanovich | 90 minuten | komedie | Acteurs: Imogen Poots, Jennifer Aniston Owen Wilson, Rhys Ifans, Cybill Shepherd, Debi Mazar, Will Forte, Illeana Douglas, Kathryn Hahn, Sydney Lucas, Jake Lucas, Jennifer Esposito, Tovah Feldshuh, Ahna O’Reilly, Nora Jobling, Joanna Lumley, Quentin Tarantino

“Een toevallige ontmoeting veranderde mijn hele leven,” vertelt Broadway-actrice Izzy (Imogen Poots) in ‘She’s Funny That Way’ aan de journaliste Judy. Ze voegt eraan toe dat ze nooit had verwacht dat het door een ‘doodgewoon uitziende’ man zou komen. We gaan dan in een flashback terug naar vier jaar geleden, de periode die de ommekeer betekende voor Izzy. De plaats waar het begon: het intercontentinaal hotel ‘The Barclay’ in New York. Broadway-regisseur Arnold Albertson (Owen Wilson) is in New York om een auditie te houden voor een nieuw toneelstuk dat hij gaat regisseren en vervolgens dan verder te repeteren met de complete cast.

Zodra Arnold in zijn suite in het hotel is, belt hij een escortbureau. Het telefoontje verloopt niet gemakkelijk doordat de regisseur tussendoor ook nog wordt gebeld door zijn vrouw Delta Simmons (Kathryn Hahn). Toch slaagt Arnold erin om een escortdame te regelen. Izzy komt als de callgirl ‘Glo’ aan zijn deur. Na afloop biedt de regisseur Izzy een mooie som geld als ze hem belooft om haar droom om actrice te worden waar te maken en te stoppen met het escortwerk. Izzy twijfelt geen moment en zegt ja. Bij thuiskomst zegt ze meteen haar baan op. Eén van Izzy’s cliënten kan dit nieuws niet goed verkroppen; de rechter Pendergast (Austin Pendleton). Hij is geobsedeerd door haar en laat Izzy continu volgen door privé-detective Harold Fleet (George Morfogen). Hierdoor is de rechter op de hoogte van haar laatste avond met de Broadway-regisseur.

Als Izzy bij haar therapeute Jane Clairemont (Jennifer Aniston) een sessie heeft, krijgt ze de tip om haar leven als callgirl definitief achter zich te laten door een andere naam aan te nemen. Dat advies neemt ze van harte aan. Niet veel dagen later krijgt Izzy thuis een telefoontje van haar agent dat ze auditie kan doen voor een rol als callgirl voor een nieuw toneelstuk. Tot haar verbazing komt ze weer oog in oog te staan met haar laatste klant…  De auditie is nog maar de opmaat van vele absurde gebeurtenissen waarin Izzy terechtkomt en Arnold ook…

Het Brooklyns accent van Izzy moet grappig overkomen wellicht, maar het is wat erg aangezet door Imogen Poots. Een tandje minder had best gemogen. De scène waarin Poots voor het eerst tegenover collega Hahn staat en ze beiden de auditie doornemen, is een sterk moment. Ook als ze bij de interviewster een paar quotes opnoemt van Audrey Hepburn, kan Poots mooi de wilskracht van Izzy erin leggen. Wilson is aardig in zijn rol als Arnold, maar wie de acteur in andere films wel eens gezien heeft, mist dat beetje extra.  Hij lijkt een beetje op de automatische piloot te staan. Het is wel vermakelijk om te zien hoe absurd hij Arnold neerzet als die wanhopig probeert zijn geheimpjes te bewaren.

Collega’s Ifans, Aniston en Hahn maken in verhouding tot Wilson en Poots de absurditeit veel groter met hun typetjes. Rhys Ifans vermaakt zich duidelijk prima als de gehypete acteur Seth die kickt op alle vrouwelijke aandacht die hij krijgen kan. En Hahn is erg leuk in de scène waarin ze flink tekeer gaat tegen de beveiligers in een kledingzaak waar ze wordt tegengehouden. Jennifer Aniston laat zien dat ze heerlijk van wanten weet als de hysterische en ook agressieve therapeute Jane. Aniston slaagt erin om het typetje lekker overdreven uit te bouwen met behulp van haar intonatie en lichaamstaal. In eerste
instantie begint haar personage mooi subtiel met uitspraken als “Je maakt geen grapjes tijdens therapie” of “Ik oordeel niet, maar ik vind het stom.” Dit wordt heftiger naarmate het verhaal vordert en Jane erachter komt dat haar vriend Josh (Will Forte) interesse heeft in Izzy…

Met ‘She’s Funny That Way’ heeft regisseur Peter Bogdanovich (die ook meeschreef aan de script van deze film) een moderne versie van de klassieke ‘screw ball comedy’ gemaakt. De film bevat alle ingrediënten; waaronder ontelbare slapstickmomenten, identiteitsvergissingen (Arnold gebruikt een alias, maar verspreekt zich), een agressieve en wat aparte vrouw (de therapeute Jane, maar er is ook genoeg woede in Delta). ‘She’s Funny That Way’ is bij vlagen grappig, maar Bogdanovich slaagt er niet met zijn film in om je écht te laten gieren van het lachen. Daarvoor is de stroom aan gebeurtenissen te slapstick-achtig en té gemaakt. Zoals de privé-detective die telkens opduikt en overduidelijk een verwijzing is naar het personage van inspecteur Jacques Clouseau uit de Pink Panther-films. Als je een komedie wil zien, die eens niet alledaags is, voldoet ‘She’s Funny That Way’ zeker aan deze norm. De personages slepen je mee in bizarre situaties die je al van mijlenver ziet aankomen. De grootste grap van ‘She’s Funny That Way’ is echter dat je wijze waarop het verhaal eindigt, niet kunt voorspellen.

Ans Wijngaarden

Bioscooprelease: 23 juli 2015
VOD-release: 26 november 2015