Shiloh gered – Saving Shiloh (2006)

Regie: Sandy Tung | 90 minuten | drama, familie | Acteurs: Jason Dolley, Scott Wilson, Gerald McRaney, Ann Dowd, Bonnie Bartlett, Jordan Garrett, Kyle Chavarria, Taylor Momsen, Liberty Smith, Maura Kidwell, Judy Espy, Kari Ely, Jeff Dolan, Adrian Rice, Jim Deken, Jilanne Klaus, Lawrence Arancio, Zach Zerna, J. Michael Nash, Rachel Winfree, Donna Northcott, Jared Sanz-Agero, BJ Averell, James Anthony, Susie Wall, William Burch, David Wassilak, Susanna Harter, Haley Kloess, Tucker Wells

Hoewel de boeken en verfilmingen ‘Shiloh’ (1996) en ‘Shiloh Season’ (1999) tezamen een prima afgerond verhaal vormen, schreef de Amerikaanse Phyllis Reynolds Naylor nóg een boek over Marty Preston en zijn hond Shiloh. De films vielen net als de boeken in goede aarde en het is begrijpelijk dat er daarom ook een verfilming van het derde boek, “Saving Shiloh” volgde, zij het pas tien jaar na de release van de eerste film. Bij deel twee betekende de tijd die verstreek tussen de twee films dat de jonge acteurs uit de eerste film te oud waren geworden voor de tweede film. Bij het derde deel zien we nog meer nieuwe gezichten: uiteraard zijn alle kinderrollen ingevuld door nieuw talent, maar ook Michael Moriarty, die in de eerste twee films prima in de huid kroop van de strenge maar rechtvaardige vader van Marty, maakt plaats voor Gerald McRaney, een acteur die jonger is, maar veel ouder oogt. Dat is wel wat jammer, want in tegenstelling tot de jongere acteurs wordt hij wel gemist. Dat betekent niet dat McRaney een slechte vervanger is, maar het karakteristieke hoofd van Moriarty hoort na twee afleveringen gewoon bij de ‘Shiloh’ avonturen. Ook de afwezigheid van acteerveteraan Rod Steiger is te merken: de Oscarwinnaar (voor ‘In the Heat of the Night’) stierf drie jaar na de release van de tweede film. Zijn personage, Doc Wallace, is echter ook gestorven in het verhaal, maar er wordt nog wel bij dat verlies stilgestaan. En gelukkig vormen Ann Dowd (moeder Louise), Bonnie Bartlett (Mrs. Wallace) en niet te vergeten Scott Wilson (Judd Travers) de rotsen in de branding.

Marty is opgegroeid tot een verstandige jongen die zich niet het hoofd gek laat praten door zijn klasgenoten maar zijn eigen mening er op na houdt. Op school krijgt hij les in dingen als onschuld tot het tegendeel is bewezen en die kennis kan hij sneller dan hij denkt toepassen op zijn eigen omgeving. Na Judds ongeluk (zie deel 2) heeft de jager zijn drankprobleem nog steeds niet onder controle. De inwoners van het Amerikaanse dorpje Friendly doen de naam nauwelijks eer aan: er wordt geroddeld bij het leven en Judd wordt overal met de nek aangekeken. Wanneer Marty en Sam een auto vinden in het bos is dat het begin van een mysterieuze zaak. De auto blijkt eigendom van iemand met wie Judd gevochten heeft, en diegene is al enige tijd vermist. Als het stoffelijk overschot gevonden wordt, wijzen alle vingers naar Judd. Alleen de familie Preston lijkt te geloven in zijn onschuld, hoewel Dara Lynn en Becky het maar een enge man vinden: hij schiet immers eekhoorntjes dood en verwacht dat zij die op gaan eten! Marty’s vriendje David is ervan overtuigd dat Judd achter de moordzaak zit en de twee gaan op onderzoek uit. Dat brengt hen dichter bij de daders dan ze willen… Dat Judd geen moordenaar is, mag voor geen van de kijkers een verrassing zijn. In het dorpje Friendly hebben ze er echter nog moeite mee en Marty probeert met alle macht vriendschap te sluiten met de oude man. Hij bouwt een omheining voor Judds honden, zodat ze niet meer aan de ketting hoeven, maar daarbij komt een van Judds oude karaktereigenschappen toch weer bovendrijven. Er is een levensbedreigende situatie voor nodig om de inwoners van het dorp te laten zien hoezeer Judd toch ten goede is veranderd.

‘Shiloh gered’ is een film waarin te veel gebeurtenissen zijn gepropt. Na de ontmaskering van de misdadigers gaat het verhaal nog verder, terwijl de koek dan eigenlijk al op is. De film voelt daarom eerder aan als enkele samengevoegde afleveringen uit een tv-serie, omdat de opzet te fragmentarisch is. Desondanks zijn de Prestons, Judd Travers en in iets mindere mate de Wallaces toch mensen geworden om wie je bent gaan geven. De normen en waarden worden subtiel verweven in het verhaal en de filmmakers hebben duidelijk voor ogen gehad op welke manier ze de doelgroep willen bereiken. ‘Shiloh gered’ haalt dankzij de uitgerekte scènes het niveau van zijn twee voorgangers niet, maar is al met al toch een film die gezien mag worden.

Monica Meijer