Shooters (2002)

Regie: Glenn Durfort, Colin Teague | 95 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Andrew Howard, Louis Dempsey, Adrian Dunbar, Melanie Lynskey, Gerard Butler, Ioan Gruffudd, Emma Fielding, Jason Hughes, Matthew Rhys, Jamie Sweeney, David Kennedy, Ranjit Krishnamma, Nitin Ganatra, Walter Roberts, Ted Nygh, Mike Martin, Glenn Durfort, Treva Etienne

Bij Britse misdaadfilms denk je al gauw aan de hits ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ en ‘Snatch’. Allebei vlotte, aantrekkelijke films met veel verschillende personages die je met een glimlach bekijkt. ‘Shooters’ zal je het lachen doen vergaan. Deze ruwe misdaadfilm laat een andere, meer realistische en hardere kant van de Britse onderwereld zien.

Het personage Gilly is de verteller van het verhaal. Terwijl het verhaal vordert en de chaos zich verspreidt rondom de twee criminelen is het zijn kalme stem en verstandige woorden die ervoor zorgen dat je als kijker zelf niet verdrinkt in alles wat er gebeurt. Zo sterk is de atmosfeer namelijk in ‘Shooters’.

Ondanks dat de titel anders doet vermoeden zijn J en Gilly geen schietgrage gangsters. Gilly geeft zelfs aan niet graag ‘gangster’ genoemd te worden. Dat klinkt te spannend. Het leven als crimineel in de onderwereld is niet zo spectaculair als Hollywood wil doen geloven en dat laat deze film dan ook zien. J en Gilly zijn geen helden die stijlvol carrière maken in een aantrekkelijke onderwereld met snelle auto’s en sexy vrouwen. Ze werken deal na deal af in een oude Mercedes terwijl vrouw en zoon thuis wachten.

Uiteraard blijft het hier niet bij. De twee vrienden komen onvermijdelijk in de problemen. Daar is ook een goede verklaring voor, namelijk J. Waar Gilly de stem van kalmte en verstand is, is J de motor die de enorme wanorde aandrijft. Andrew Howard, die de rol van het personage J op zich heeft genomen zet een fantastische performance neer met dit dynamische karakter. Hij weet het klaar te spelen sympathie bij je op te wekken voor zijn personage, terwijl hij je tegelijkertijd ook gek maakt. J lijdt aan een zwaar drugsprobleem dat zienderogen verslechtert. Het gaat van kwaad tot erger tot de situatie volledig uitzichtloos lijkt en J een onmogelijke keuze te wachten staat.

De onheilspellende, uitzichtloze sfeer die door de hele film loopt wordt voornamelijk gedragen door de troosteloze locaties waartussen J en Gilly zich bewegen. Smerige appartementen, met graffiti volgespoten drugspanden en koude kelders passeren de revue waar steeds de meest kansloze types vertoeven. De gespannen ontmoetingen met deze kansloze types voelen ook echt ongemakkelijk aan.

‘Shooters’ is dus geen komische gangsterfilm, maar een harde kennismaking met de melancholische werkelijkheid. Als kijker moet je bereid zijn je mee te laten slepen naar een treurig bestaan dat draait om drugs, wapens en geld. Ontbreekt deze bereidheid, dan bestaat er een grote kans dat ‘Shooters’ een teleurstelling zal zijn. De film heeft geen groot budget en wordt niet ondersteund door flitsende special effects, maar laat toch een ongelooflijk sterke indruk achter. Dit heeft allemaal te maken met de perfecte combinatie van het verbluffende acteertalent van de hoofdrolspelers, de aangrijpende locaties en de hele sfeer in deze film.

Redactie Cinemagazine