Sicario (2015)

Regie: Denis Villeneuve | 121 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Emily Blunt, Benicio Del Toro, Josh Brolin, Victor Garber, Jon Bernthal, Daniel Kaluuya, Jeffrey Donovan, Raoul Trujillo, Julio Cedillo, Hank Rogerson, Bernardo P. Saracino, Maximiliano Hernández, Kevin Wiggins, Edgar Arreola, Kim Larrichio

Sinds hij voor ‘Incendies’ (2010) genomineerd werd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film, is de Frans-Canadese filmmaker Denis Villeneuve een veelgevraagd regisseur in Hollywood. Nadien kreeg hij volop lof voor zijn films ‘Prisoners’ en ‘Enemy’ (beide 2013) en staan topacteurs als Jake Gyllenhaal, Hugh Jackman en Viola Davis in de rij om met hem te werken. Zijn werk laat zich bestempelen als stemmig, grimmig en ongemakkelijk. Voor zijn nieuwste misdaadthriller, ‘Sicario’ (2015) is dat niet anders. Het is een duistere film over de smerige drugsoorlogen die gevoerd worden in het grensgebied tussen de Verenigde Staten en Mexico, met in de hoofdrollen Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro. Een zenuwslopende thriller van jewelste met een complex plot, waarbij de kijker lange tijd in het ongewisse blijft over wat er nou precies gebeurt en wie aan welke kant staat.

De kijker ziet het verhaal door de ogen van Kate Macer (Emily Blunt), een ambitieuze FBI-agente die bij het oplossen van een kidnappingszaak stuit op een horrorwoning in Arizona, waar de overblijfselen van 42 mensen worden aangetroffen. Het blijken slachtoffers van meedogenloze drugsbazen en Kate’s vondst leidt ertoe dat ze  – of ze nou wil of niet – gevraagd wordt zich aan te sluiten bij een speciaal task force team dat de opdracht heeft het Sonora drugskartel uit te schakelen. Het team wordt geleid door Matt Graver (Josh Brolin), een laconieke macho die de nieuweling uit haar tent probeert te lokken. Kate mag mee ‘op excursie’ naar El Paso, maar belandt vervolgens in de levensgevaarlijke stad Ciudad Juarez, een bolwerk van notoire drugsbazen. In een zinderende clash lukt het hen om een belangrijke pion in het drugskartel uit te schakelen. Maar dit is slechts het begin. Wanneer de mysterieuze hitman (‘sicario’) Alejandro (Benicio Del Toro) ten tonele verschijnt, blijkt de werkelijkheid complexer te zijn dan vooraf gedacht.

Emily Blunt is een verrassende keuze voor de hoofdrol in dit grimmige, apocalyptische misdaaddrama, maar de Britse actrice – die kort voor de start van de opnamen moeder werd van een dochtertje – vervult haar rol met verve. Net als de kijker is er ook voor haar niet veel duidelijk van waar deze missie toe moet gaan leiden en wie aan welke kant van het spectrum staat. Hoewel ze verre van naïef is, is ze duidelijk niet op haar gemak in deze gewelddadige, intimiderende wereld vol geweld, en het gebrek aan cruciale informatie drijft haar tot het uiterste. Er wordt sowieso sterk geacteerd in ‘Sicario’, met Benicio Del Toro als de ongrijpbare Alejandro, een Colombiaan die ooit werkzaam op het Ministerie van Justitie maar nu werkzaam als koelbloedige hitman. “Nothing makes sense to you Americans and you will doubt everything we do, but in the end you’ll say, those guys were right”, zegt hij. Wat hij allemaal meegemaakt heeft laat hij in het ongewisse, maar dat hij ’s nachts heftige nachtmerries heeft zegt genoeg.

‘Sicario’ is behalve sterk geacteerd ook zenuwslopend spannend. Het brute geweld is overal en dat is wellicht niet aan elke filmliefhebber besteed. De grimmigheid wordt nog extra in de verf gezet met het excellente camerawerk van Roger Deakins, die de desolate, rauwe landschappen van Albuquerque, New Mexico en El Paso even scherp als dreigend weet vast te leggen, ondersteunt door de messcherpe montage van Joe Walker en de subtiele maar onheilspellende muziek van de IJslandse componist Johann Johannson. Al die aspecten versterken de nagelbijtende, billenknijpende spanning van de confrontatie tussen de ‘good guys’ en de ‘bad guys’. Maar wie is wie? ‘Sicario’ zet je nogal eens op het verkeerde been en pas aan het einde wordt duidelijk hoe de vork echt in de steel zit. ‘Sicario’ zindert nog lang na. Één van de beste thrillers van het jaar.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 8 oktober 2015
DVD- en blu-ray-release: 8 februari 2016