Siemiany (2009)

Regie: Philip James McGoldrick | 19 minuten | korte film | Acteurs: Kamil Grenda, Joanna Opozda, Aleksandra Radwanska, Damian Ul, Michal Wlodarczyk

Met goede bedoelingen alleen red je het niet. ‘Siemiany’ laat zich kijken als de Poolse ‘Kids’ maar blijft hangen in weliswaar fraaie beelden die helaas weer snel uit onze hersenpan duikelen.

Siemiany is één of ander gat in Polen waar twee vrienden opgroeien. Ze doden de tijd met vissen vangen, elkaar wat dollen en meelopen met de lokale bende. En passant duiken de eerste seksuele gevoelens op. En die lijken een wig te drijven tussen de twee jongens.  Veel uitleg over de personages gunt de regisseur ons niet. Hoe zit het bijvoorbeeld met de ouders ? Of is deze kortfilm een expliciete sneer naar hen omdat ze tekortschieten in hun opvoedkundige taken? Het ligt er in elk geval vingerdik op dat Philip James McGoldrick iets wil melden over jongelui die aan hun lot over gelaten worden en stilletjes afglijden. Met dit laatste valt het trouwens nog wel mee. Ghetto-achtige toestanden zijn niet aan de orde in dit landelijke plaatsje, ondanks het feit dat één van de bendeleden een wapen bezit. McGoldrick observeert en laat sommige personages hun gal spuwen in de camera waardoor we soms een docu-effect krijgen . Ondanks de nodige sympathie voor de twee gastjes konden hun lotgevallen ons niet echt beklijven. We verwachtten trouwens ieder moment Ciske de Rat die vanachter een boom zijn tranentrekker afhaspelde. Gelukkig wordt er in ‘Siemiany’ niet gezongen. Ondanks de mooie natuurprentjes en het jeugdig enthousiasme van de cast blijft ‘Siemiany’ een kijkbaar niemendalletje.

Jochem Geelen