Silent House (2011)

Regie: Chris Kentis, Laura Lau | 88 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Elizabeth Olsen, Adam Trese, Eric Sheffer Stevens, Julia Taylor Ross, Adam Barnett, Haley Murphy

Om nog enigszins op te kunnen vallen in het overbevolkte spookhuisgenre moet je van goede…huize komen. In ‘Silent House’ wordt op een gimmick geleund. De film is grotendeels in one take opgenomen, zodat de camera continu op de huid van de hoofdrolspeelster zit en je haar letterlijk volgt. Bij elke stap die ze zet. Origineel bedacht (wat ook wel weer mee- of liever tegenvalt, omdat ‘Silent House’ een remake van ‘La casa muda’ is, een horrorfilm uit Uruguay die hetzelfde trucje hanteerde), maar kan een gimmick een film naar een hoger plan tillen?

In ‘Silent House’ draait het om Sarah (Elizabeth Olsen. Yep, het jonge zusje van die bekende tweeling). Deze gesloten, jonge vrouw helpt haar vader met het opknappen van een zomerhuis, zodat het pand later in de verkoop gezet kan worden. So far, so good. Dan hoort Sarah ineens gestommel in nabijgelegen kamers. Die geluiden worden niet veroorzaakt door haarzelf of door haar vader, maar wie doet dat dan wel?

De troef van ‘Silent House’ is het gegeven dat het in één take is opgenomen. Je volgt de hoofdpersoon continu (letterlijk) op de voet en vaak zie je niets als Sarah ineens belaagd wordt. Je ziet haar gezichtsuitdrukking en daar moet je het mee doen. Dat werkt wel spanningsverhogend. Veel dingen gebeuren buiten beeld, zodat je de angst in Sarahs ogen kunt zien, maar haar belager(s) niet. De fragiele uitstraling van Olsen maakt haar personage extra kwetsbaar. Sarah is geen standaard Hollywood-heldin, maar een doodnormaal meisje dat zich geen raad weet met de situatie. Het acteerwerk is prima en Olsen bewijst dat ze met gemak een film kan dragen.

‘Silent House’ moet het echt van de spanningsopbouw en die ene gimmick hebben. Krakende vloeren, piepende deuren en de verhoogde hartslag van de heldin moeten voor spanning zorgen. Voor bloederige passages hoef je deze film niet te zien. Regisseursduo Chris Kentis en Laura Lau heeft een sterke, spannende horrorthriller ingeblikt die bij vlagen echt nagelbijtend spannend is. De trage opbouw en de geheimzinnige, creepy sfeer zorgen ervoor dat de bombastische finale er extra hard inhakt. Toffe film!

‘Silent House’ verschijnt donderdag 24 januari 2013 op DVD en is vanaf dinsdag 4 december 2012 te huur.