Sin City: A Dame to Kill For (2014)

Regie: Frank Miller, Robert Rodriguez | 103 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Mickey Rourke, Jessica Alba, Josh Brolin, Joseph Gordon-Levitt, Rosario Dawson, Bruce Willis, Eva Green, Powers Boothe, Dennis Haysbert, Ray Liotta, Christopher Meloni, Jeremy Piven, Christopher Lloyd, Jaime King, Juno Temple, Stacy Keach, Marton Csokas, Jude Ciccolella, Jamie Chung, Julia Garner, Lady Gaga, Alexa PenaVega, Patricia Vonne, Batr Fletcher, Alejandro Rose-Garcia

‘Sin City’ (2005), de originele adaptatie van Frank Millers succesvolle graphic novel, was een duistere vertelling over de onderkant van de samenleving in het fictieve Basin City. Getrouw aan de originele cultstrip sprong vooral de stijl van de film in het oog. Op enkele symbolische kleurschakeringen was de film geheel in het zwart-wit. De uitermate fraaie belichting gaf een welgekozen noir effect. Bovendien waren veel uiterlijke en verhalende kenmerken zeer genoegzaam over de top. Met dit vervolg doet de toevoeging van 3D daar nog een schepje bovenop. Maar of dat genoeg is om het succes van het eerste deel te evenaren, is de vraag.

Die vraag is echter snel en met een volmondig ja te beantwoorden. Net als zijn voorganger, is ook ‘Sin City: A Dame to Kill For’ een knap gestileerde film. Gebleven zijn de eerder genoemde, aan expressionisme grenzende stijlkenmerken. Het overwegend sneeuwwitte bloed gutst van het scherm af. Het geweld neemt groteske vormen aan. De bijgaande voice-over is zwartgallig en rauw, vol met moddervette one-liners. Animatie en live action wisselen elkaar vloeiend af. Als gevolg zien bijvoorbeeld de veelvuldige autoachtervolgingen en dito crashes er zeer fraai uit. Het 3D-effect geeft nog meer diepte aan deze harmonieuze esthetiek. Daarbij weerhoudt het cartooneske karakter de film ervan platte martelporno te worden. De gebeurtenissen en het geweld in ‘Sin City: A Dame to Kill For’ zijn verre van echt. Eerder is het een sterk uitvergrote en illusionaire maatschappijkritiek. Door deze indirecte benadering is de film een genot om naar te kijken, al gaat de zoveelste onthoofding na verloop toch wat vervelen.

Ondanks de talrijke clichés is stad Basin City nog steeds even hels als in het eerste deel. De smerissen zijn er corrupt en criminelen voeren in grote delen van de stad de dienst uit. Vrouwen in nood, wraak en een hoop zieke geesten maken het af. Ook cast en crew keren grotendeels terug. Robert Rodriguez en Frank Miller zelf nemen het regiestokje weer in handen. Onder andere Mickey Rourke, Jessica Alba en Bruce Willis pakken hun rol weer op als strijders van het kwaad. Net als zijn voorganger is ‘Sin City: A Dame to Kill For’ een drieluik, waarin deze zeldzame helden met enig rechtvaardigheidsgevoel er alles aan doen om de verderfelijke stad maar een greintje beter te maken. De film biedt daardoor evenwel veel van hetzelfde. De eerste delen van Frank Millers iconische graphic novel staan te boek als zijn beste. Die verhalen zijn opgenomen in de eerste film. ‘Sin City: A Dame to Kill For’ moet het met de restjes doen. Een meer evenwichtige verdeling van verhalen zou wellicht beter zijn geweest.

Wat betreft het verhaal brengt ‘Sin City: A Dame to Kill For’ dus weinig nieuws. Het is vooral de stijl die van zich doet laten spreken en ervoor zorgt dat de verveling niet geheel toeslaat. Concluderend gezien verdient ‘Sin City: A Dame to Kill For’ daarmee twee sterren voor het verhaal en vier voor de esthetiek. Onder de streep toch een terechte voldoende.

Wouter Los

Bioscooprelease: 28 augustus 2014
DVD- en blu-ray-release: 15 januari 2015