Sinister 2 (2015)

Regie: Ciarán Foy | 93 minuten | horror, thriller | Acteurs: James Ransone, Shannyn Sossamon, Robert Daniel Sloan, Dartanian Sloan, Lea Coco, Tate Ellington, John Beasley, Lucas Jade Zumann, Jaden Klein, Laila Haley, Caden Marshall Fritz, Olivia Rainey, Nicholas King, Michael B. Woods, Tory O. Davis, Howie Johnson, Grace Holuby, John Francis Mountain, Nicole Santini, Stephen Varga, Skylar McClure, Juliet Rylance, Michael Hall D’Addario, Clare Foley, Victoria Leigh

Na de bloedstollende gebeurtenissen uit het eerste deel komt de angstaanjagende plaaggeest Bughuul harder terug dan ooit. Een alleenstaande moeder verhuist samen met haar twee zoons naar een oud huis in een landelijke omgeving. Het gezin hoopt daar een nieuw leven op te bouwen en te ontsnappen aan de met losse handjes uitgeruste vader des huizes. Het drietal merkt echter al snel dat het niet alleen is in het huis. De verhuizing verandert in een ware nachtmerrie wanneer de helse geschiedenis van de woning zich herhaalt. Ze krijgen hulp van de ex-hulpsheriff So & So, die in het eerste deel al kennismaakte met Bughuul. Maar uiteindelijk dringt de vraag zich op of de vervaarlijke demon nog wel te stoppen is…

‘Sinister 2’ is het vervolg op het origineel uit 2012, een behoorlijk succesvolle en goed in elkaar gezette horrorfilm die vooral leeft van de bovennatuurlijke spanning. Het tweede deel is wat minder verrassend omdat de bedoelingen en werkwijze van de demon Bughuul inmiddels grotendeels bekend zijn. Het monster heeft het vooral op kinderen gemunt en gebruikt bij voorkeur leden van de jonge generatie voor zijn kwaadaardige en perverse daden. In ‘Sinister 2’ komt duidelijk naar voren dat artistieke expressie het doorgeefluik is voor de gruwelen van Bughuul. Dat uit zich vooral in een aantal snuffilms, werkjes waarin mensen op gruwelijke wijze worden gemarteld en vermoord. De filmpjes zijn bruter en inventiever dan die in het eerste deel, wat ervoor zorgt dat ‘Sinister 2’ iets explicieter en bloediger van aard is dan zijn voorganger. Het stukje familiedramatiek (de vader is een seksistische patser en beul die er niet voor terugdeinst om zijn vrouw en zoons te slaan als ze niet naar zijn pijpen dansen) dat in ‘Sinister 2’ zit, is in die zin effectief dat het de jongens Dylan en Zach gevoeliger en ontvankelijker maakt voor de paranormale gruwelen en verleidingen die in de nieuwe woning opduiken.

Daarnaast zit ‘Sinister 2’ ook boordevol schrikmomenten. Soms werken ze wel aardig, maar over de gehele linie schiet de film op het vlak van de spanningsopbouw en psychologische horror net wat tekort om je echt nachten wakker te houden. Dat komt ook deels door de niet altijd bijster goede acteerprestaties van de enge fantoomkinderen die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Alleen Milo, de leider van het groepje overleden spruiten, komt een beetje overtuigend over als een ijzingwekkende geestesverschijning die intens geniet van de pijn van anderen. De onheilspellende figuur Bughuul laat zich wat vaker zien dan in het eerste deel, maar wordt als boeman wel uiterst effectief ingezet. Hij is constant dreigend aanwezig, zonder dat de makers in de val trappen om Bughuul te vaak en te duidelijk te tonen.

Zeker als je bedenkt dat vervolgen in het horrorgenre vaak achterblijven bij het origineel, is ‘Sinister 2’ best een aardige film. Regisseur Ciarán Foy en schrijver Scott Derrickson zijn niet bang om het basisgegeven nieuwe richtingen op te sturen en resterende vragen uit het eerste deel op een bevredigende manier te beantwoorden. In de aanloop naar ‘Sinister 2’ heeft Derrickson al aangegeven dat hij voldoende inspiratie heeft om wel tien films over Bughuul te maken. Dat lijkt wellicht iets te optimistisch, maar ‘Sinister 2’ is in elk geval goed genoeg om op zijn minst de komst van een derde deel te rechtvaardigen.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 20 augustus 2015
DVD- en blu-ray-release: 20 januari 2016