Sissi – Schicksalsjahre einer Kaiserin (1957)

Regie: Ernst Marischka | 109 minuten | drama, romantiek, geschiedenis | Acteurs: Romy Schneider, Karlheinz Böhm, Magda Schneider, Gustav Knuth, Uta Franz, Walther Reyer, Vilma Degischer, Josef Meinrad, Senta Wengraf, Erich Nikowitz, Hans Ziegler, Sonja Sorel, Klaus Knuth, Albert Rueprecht, Peter Neusser

Veel langer dan de bedoeling was, verblijft Sissi in het Hongaarse Gödöllö in het gezelschap van graaf Andrassy. In tegenstelling tot de graaf zijn meerdere Hongaarse edelen nog altijd felgekant tegen de Oostenrijkse overheersers, maar door haar grote liefde voor Hongarije en haar onweerstaanbare charme overwint ze zelfs deze laatste weerstand. Op de avond dat Andrassy haar zijn liefde verklaart, besluit Sissi echter halsoverkop naar Oostenrijk terug te keren.

Franz Joseph is dolblij dat ze er weer is na alle geruchten van mogelijke ontrouw van Sissi met graaf Andrassy, en wil niet dat ze hem ooit nog zolang alleen laat. Na haar terugkomst zijn ze niet alleen erg gelukkig met elkaar, maar ook politiek gezien gaat het voorspoedig. Onder luid gejuich van de Hongaarse bevolking worden ze tot koning en koningin van Hongarije gekroond. Maar dan wordt bij Sissi een fatale longziekte geconstateerd en vormt ze een mogelijke besmettingshaard voor haar man en kind. Depressief en gescheiden van de twee mensen van wie ze het meeste houdt, wacht ze het onvermijdelijke einde af op Madeira.

Dit deel van de ‘Sissi’ trilogie is veel serieuzer dan de twee voorgaande delen. Er is nog steeds veel pracht en praal, overdadige romantiek en brave humor, maar de toon is veel ernstiger voornamelijk door de politieke problemen. Als Sissi (natuurlijk!) genezen is van haar longziekte maken zij en Franz Joseph een omweg via Milaan en Venetië. Beide zijn hun zeer vijandig gezind door het gewelddadige Oostenrijkse optreden in het verleden. Erg komisch is dat de Milanese adel het keizerpaar denkt te beledigen door hun officiële invitaties aan hun bediendes over te doen, maar Sissi ontvangt de ordinaire volkslui als waren ze inderdaad de voorname edellieden van wie ze de plek hebben ingenomen en zet zo diezelfde adel te kijk. Ook de grimmige ontvangst in Venetië is indrukwekkend om te zien.

Een mooie afsluiting van deze romantische trilogie waarin niet alleen de keizerin, maar ook Romy Schneider van een onbevangen en licht naïef schepseltje is veranderd in een nog altijd jonge, maar zeer volwassen vrouw. Bij alle oppervlakkigheid stellen de films een voor die tijd moderne problematiek aan de orde van een vrouw met een zeer verantwoordelijke taak die ondanks alle tegenstand die ze ondervindt haar eigen koers vaart.

Diana Tjin-A Cheong